responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 8  صفحه : 224


باشد و نداند كه كدام است سه نماز مىكند ، و مثل آن كه يكى از دو جامه اش نجس باشد و نداند كدامست از هر دو اجتناب مىكند از باب مقدمه واجب بر تقديرى كه قايل بوجوب مقدمه نباشيم در اين مواضع به نص واجبست نه به دليلي عقلي ، و اگر سنگ ريزه از دست شخصي بيفتد و نداند كه كدام است پس مىبايد كه از زير پاى خود يك سنگ ريزه بردارد لازم نيست كه سنگ ريزه مشعر باشد اگر چه در أحاديث حسنه كالصحيحه وارد است كه سنت است كه سنگ ريزه از مشعر بردارد و اگر از مشعر برنداشت از منى بردارد كه در فضليت بعد از آن است .
ديگر حضرت فرمودند كه اگر سنگ ريزه را كه اندازى به آدمي يا شترى خورد و بعد از آن به جمره خورد مجزيست ترا هر چند قايل نباشيم كه افعال مولَّده فعل اين كس است بخصوص نصّ اين را در كرده است ، بلى از اين حديث ظاهر مىشود كه فعل اين كس است ، پس اگر كسى سنگى را بر ديوار زند آن سنگ قوت به همرسانيده و بجهد و كسى را بكشد اين كس قاتل است خطاء ديگر آن حضرت صلوات الله عليه فرمودند كه هر گاه شخصي در وقتي كه رمى جمار كند أولى را چهار سنگ بزند و جمره وسطى و عقبه را هر يك هفت سنگ ريزه بزند فرمودند كه بر مىگردد و اوّل را سه سنگ ريزه كه نزده است مىزند و در كار نيست كه ديگر ما بعد آن را بزند چون زيادة بر نصف شده است اگر ميانى را سه سنگ ريزه بزند و بعد از آن جمره عقبه را به هفت سنگ ريزه بزند بر مىگردد و وسطى و عقبه را هر يك هفت سنگ مىزند و در عبارت اگر چه عقبه نيست اما از اعاده وسطى به هفت ظاهر مىشود كه سه جمره در حكم عدمست چون از نصف تجاوز نكرده است و از عبارت متن چيزى افتاده است و در كافى همين حديث را ذكر كرده است و آن زيادتى را

224

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 8  صفحه : 224
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست