نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 8 صفحه : 19
بىوضو كرده باشى و مضمون همه آنست كه طواف نافله را اگر بىوضو به جا آورد خواه عمدا و خواه سهوا طوافش صحيح است و نماز طواف مشروط است به وضو و محتمل است كه صدوق نيز روايات أو را جمع كرده باشد در اين روايات و الله تعالى يعلم ( و من طاف تطوّعا و صلَّى ركعتين على غير وضوء فليعد الرّكعتين و لا يعد الطَّواف ) ( 1 ) و منقولست در صحيح از حريز از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه در شخصي كه طواف كند طواف سنّتى و دو ركعت نماز را نيز به جا آورد و وضو نداشته باشد حضرت فرمودند كه دو ركعت نماز را اعاده مىكند بعد از وضو و طواف را اعاده نمىكند . و منقولست در صحيح از علي بن جعفر كه گفت سؤال كردم از برادرم حضرت امام موسى كاظم صلوات الله عليه از شخصي كه طواف كند كعبه را و جنب باشد و در اثناى طواف به خاطرش رسد حضرت فرمودند كه قطع مىكند طواف را و آن چه را كرده است حساب نمىكند ، و ديگر سؤال كردم از شخصي كه طواف كند و به خاطرش رسد كه وضو ندارد فرمودند كه طوافش را قطع مىكند و آن چه را كرده است حساب نمىكند . و محمولست بر طواف فريضة در صورت دويم و در صورت أول في نفسه باطل است به اعتبار آن كه بودن جنب در مسجد الحرام منهى عنه است پس طواف حال جنابت كالعدم است . و در حسن كالصحيح از جميل از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه و در قوى كالصحيح از أبو حمزه از حضرت امام محمد باقر صلوات الله عليه منقولست كه از هر دو معصوم سؤال كردند كه آيا مناسك
19
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 8 صفحه : 19