نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 7 صفحه : 9
( 1 ) و در علل مرسلا از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه روايت كرده است كه چرا كعبه را كعبه مىنامند زيرا كه مربّع را مكعب مىگويند و كعبه مربّع طولانى است و چرا كعبه مربع است زيرا كه محاذى بيت المعمور است كه در آسمان چهارم است كه ضراح مىگويند آن را و در روايتي ديگر در آسمان ششم است و دور نيست كه از عرش كه حساب كنند ششم باشد و از فلك قمر كه حساب كنند چهارم باشد . و در روايتي واقع است از حضرت امام رضا صلوات الله عليه كه چون حق سبحانه و تعالى فرمود كه من در زمين خليفه نصب مىكنم و فرشتگان گفتند كه آيا مقرر مىسازى از جهة خلافت كساني را كه فساد كنند و خون ريزش كنند خطاب رسيد كه من مىدانم آن چه را شما نمىدانيد و چون سؤال ايشان شبيه بود به اعتراض پشيمان شدند و پناه به عرش بردند و استغفار مىنمودند پس حق سبحانه و تعالى در آسمان چهارم ضراح را آفريد و در آسمان أول بيت المعمور را و فرمود كه ايشان طواف كنند عرش و اين دو خانه را پس حق سبحانه و تعالى كعبه را محاذى بيت المعمور آفريد و توبه آدم عليه السلام را قبول نمود و حضرت آدم را امر كرد كه طواف كند خانه را تا از آن ترك أولى پاك شود و سنتي باشد از جهة فرزندانش تا روز قيامت كه طواف كعبه كنند تا از گناهان پاك شوند . و اما تتمه متن و بيت المعمور مربع است زيرا كه محاذى عرش است كه فلك نهم باشد و ظاهر اخبار آنست كه عرش غير فلك تاسع است و مربع است و چرا عرش مربع است زيرا كه كلماتي كه بناى اسلام بر آنست چهار كلمه است كه آن تسبيحات اربع است . و ممكن است كه مراد از عرش علم باشد و بناى علوم حقه معارف بر
9
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 7 صفحه : 9