نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 7 صفحه : 86
امريست قلبي و در تلبيه شريكند با هم و الله تعالى يعلم < صفحة فارغة > [ أقامت در مكة ] < / صفحة فارغة > ( و من أقام بمكَّة سنة فالطَّواف له أفضل من الصّلاة و من أقام سنتين خلط من ذا و ذا و من أقام ثلاث سنين كانت الصّلاة أفضل له ) ( 1 ) و منقول است در صحيح از هشام بن الحكم و حفص و حماد كه حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه فرمودند كه هر كه أقامت كند در مكة معظمه تا يك سال نسبت به أو طواف سنت بهتر است از نماز سنت و در سال دويم از هر دو مىكند و در سال سيم نماز أفضل است و وجهش ظاهر است ( و روى انّ الطَّواف لغير أهل مكَّة أفضل من الصّلاة و الصّلاة لأهل مكَّة أفضل ) ( 2 ) و مرويست در صحيح از حريز كه حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه فرمودند كه غير أهل مكة را طواف أفضل است از نماز و أهل مكة را نماز أفضل است در اين دغدغه نيست كه أهل مكة را نماز أفضل است اما مجاوران در سال سيم حكم مقيم دارند و نماز ايشان بهتر است از طواف و در سال أول طواف أفضل است كه هنوز از أهل مكة نشدهاند و بحسب ظاهر سال دويم از اين حديث بدر است چون نه مقيمند و نه مجاور حاصل آن كه مخالفت ندارد با حديث بالا مگر از جهة مفهوم و منطوق مقدم است بر مفهوم ( و من كان مع قوم و حفظ عليهم حتّى يطوفوا و يسعوا كان أعظمهم اجرا ) ( 3 ) و كالصحيح از آن حضرت صلوات الله عليه منقولست كه هر كه با جمعى باشد و أو بماند تا آن جماعت بروند أولا و طواف و سعى بكنند و أو
86
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 7 صفحه : 86