responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 7  صفحه : 543


فيه عام اوّل لم يفرّق بينكما و تلزم المرأة بدنة إذا جامعها الرّجل فان أكرهها لزمته بدنتان و لم يلزم المرأة شئ فإن كان جماعك دون الفرج فعليك بدنة و ليس عليك الحجّ من قابل . ) ( 1 ) و عبارت فقه رضوى كه مراد از رفث در آية جماع است چنانكه در أحاديث صحيحه از معاوية بن عمار و در صحاح علي بن جعفر و سليمان بن خالد واقع است كه رفث جماع است هر چند در لغت بمعنى فحش نيز آمده است ، و در اينجا نيز ممكن است كه هر دو مراد باشد و ليكن ظاهر اين اخبار آنست كه مراد از آن جماع باشد و بس پس اگر در حالت احرام جماع كنى در فرج زن بر تست كه كفاره آن يك شتر بكشى و تصدق كنى و سال ديگر حج كنى ، و چون بان موضع رسى در سال آينده كه در سال گذشته اين خطا در آنجا از شما صادر شده است مىبايد كه از هم جدا شويد يعنى با آن زن در جائى تنها نباشيد مبادا شيطان مرتبه ديگر دست يابد ، و از هم جدا مىشويد تا افعال حجرا تمام به جا آوريد بعد از آن اگر با هم باشيد خوبست پس اگر در سال آينده از راه ديگر برويد نيست كه از هم جدا شويد و بر زن نيز يك شتر واجبست كه به كفّاره جماع بكشد و تصدق كند آن را و اگر مرد به اكراه با زن مجامعت كند بر مرد لازم است كه دو شتر بدهد يكى از جهة خودش و ديگرى به تحمل از جانب زن و بر زن چيزى لازم نمىشود ، و اگر جماع در غير فرج باشد لازمست أو را كه بدنه بدهد و حج در سال آينده لازم نيست كه به جا آورى .
بدان كه به سبب احرام محرمات همه حرام مىشود و هيچ فعلى سبب فساد حج نمىشود و هر يك كفاره دارد كه مىدهد و حجش صحيح است مگر جماع كه سبب فساد حج است و هر فعلى را كه ناسيا يا جاهلا بفعل

543

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 7  صفحه : 543
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست