responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 7  صفحه : 542


داخل است در قول حق سبحانه و تعالى * ( ثُمَّ لْيَقْضُوا تَفَثَهُمْ وَلْيُوفُوا ) * چنانكه خواهد آمد و مراد از جدال لا و الله و بلى و الله است و قسمتهاى ديگر جدال نيست .
و در أحاديث صحيحه وارد شده است كه در جدال كاذب شتر مىدهد و در أحاديث صحيحه وارد شده است كه گاو مىدهد ، و علماء گاو را حمل كرده‌اند بر دو مرتبه و شتر را بر سه مرتبه و ظاهرا زيادة از يك قسم دروغ در يك مجلس مخير باشد ميان گاو و شتر و عمل به تفصيل بد نيست و الله تعالى يعلم ، و از خبر معاوية ظاهر شد كه مراد از آية كريمه كه * ( وَأَتِمُّوا الْحَجَّ وَالْعُمْرَةَ لِلَّه ) * آنست كه حج و عمره را تمام به جا آوريد .
و در حديث صحيح از عبد الله بن سنان منقول است در تفسير اين آية كه حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه فرمودند كه اتمام هر دو به آنست كه رفث و فسوق و جدال در آن واقع نسازند و اين را سه معنى گفته‌اند ، يكى آن چه گذشت كه تمام واقع سازند به آن كه مخالفت الهى مطلقا در آن واقع نشود بلكه هميشه به ياد أو باشند ، و افعالش را به نحوى كه شارع فرموده است واقع سازند ، دويم آن كه هر گاه شروع كنند در حج و عمره اگر چه سنت باشد واجبست كه تمام كنند و به شروع واجب مىشوند و در حج عمره سنت غير از احرام همه را بقصد وجوب بفعل آورد ، و سيم آن كه حج و عمره شما واجبست كه آن را خالصا للَّه بفعل آوريد و منافاتى نيست ميان هر سه و روايات بر همه وارد شده است .
< صفحة فارغة > [ جماع در احرام ] < / صفحة فارغة > ( و الرّفث الجماع فان جامعت و أنت محرم في الفرج فعليك بدنة و الحجّ من قابل و يجب ان تفرّق بينك و بين أهلك حتّى تقضى المناسك ثمّ تجتمعان فان اخذتما على طريق غير الَّذى كنتما اخذتما ) *

542

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 7  صفحه : 542
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست