نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 7 صفحه : 509
نمازهاى واجب يا سنت احرام بگو آن چه محرم مىگويد به نحوى كه گذشت پس برخيز و روانه بيدا شو تا برسى به ميل و روانه شوى در بيدا كه زمين مسطح است تلبيه بگو يعنى تلبيه كه نگفته در اينجا بگو تا تلبيه بلند را در اينجا بگو ، و كلينى و شيخ تا اينجا را در حديث فضلاء روايت كردهاند و ممكن است كه در كتاب ايشان زيادتى مذكور بوده باشد و ايشان ذكر نكرده باشند و ظاهرا حديث صحيح معاوية بن عمار است كه گفت حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه فرمودند كه چون احرام بحج گيرى از مسجد الحرام در مقام إبراهيم عليه السلام اگر خواهى همان جا تلبيه را بگو و بهتر آنست كه چون به رقطاء رسى پيش از ابطح تلبيه به گويى ، و عبارت شيخ رقطاست و عبارت كلينى « إلى فضاء دون الردم فلبّ ) * و در بعضي از نسخ « إلى الرّوحاست و إذا انتهيت إلى الرّدم و أشرفت على الأبطح ) * است و از اين عبارات ظاهر مىشود تلبيه را اوّلا در فضائى كه پيشتر از ردم است و اين سديست كه در حوالي ابطح بستهاند و از آنجا داخل ابطح مىشوند تلبيه را بلند بگويند . و ظاهر آن فضا سه راهست كه آن را شعب الدب مىگويند و به جبل الثور مىروند كه آنجا زيارة كنند غارى را كه حضرت در آنجا پنهان شدند و مؤيد اين معنى است حديث زراره و بعضي گفتهاند كه رقطاء مدعى است و بعضي گفتهاند محاذى قبور شرفاست و آن چه ظاهر مىشود از كلام جمعى از أصحاب آنجايى است كه مشرف مىشوند بر ابطح و اگر از مدعى شروع كند و گويد تا ابطح بىدغدغه خوبست . ( و في رواية هشام بن الحكم عن أبي عبد الله صلوات الله عليه قال إن أحرمت من غمرة أو بريد البعث صلَّيت و قلت ما يقول المحرم في ) *
509
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 7 صفحه : 509