responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 7  صفحه : 480


آورد و بعد از آن قصد تمتع مىكند حضرت فرمودند كه قصور ندارد و اين معنى به عبارت أيتمتّع انسب است و أول بحسب معنى اظهر است و الله تعالى يعلم ( و روى إسحاق بن عمّار عن أبي بصير قال قلت لأبي عبد الله صلوات الله عليه رجل يفرد الحجّ فيطوف بالبيت و يسعى بين الصّفا و المروة ثمّ يبدو له ان يجعلها عمرة فقال ان كان لبّى بعد ما سعى قبل ان يقصّر فلا متعة له ) ( 1 ) و در موثق كالصحيح منقولست كه أبو بصير گفت به حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه عرض نمودم كه اگر شخصي حج افراد كند و چون داخل مكة معظمه شود طواف و سعى حجرا مقدم دارد و به خاطرش رسد كه رجوع كند بحج تمتع آيا جايز است چنانكه حضرت سيد المرسلين صلَّى الله عليه و آله مردمان را همه امر فرمودند بنقل حج به عمره حضرت فرمودند كه اگر بعد از سعى پيش از تقصير گفته باشد عقد احرام حج كرده است حج تمتع نمىتواند كرد يعنى اگر تلبيه نگفته باشد نقل نيت مىتواند كرد .
و به همين مضمونست صحيحه معاوية بن عمار بلكه امر حضرت سيد الأنبياء صلَّى الله عليه و آله اصحابش را به عدول بحج تمتع كافى است و اگر كسى مخير باشد ميان اين سه نوع حج شكى نيست كه عدول مىتواند كرد بحج تمتع كه آن أفضل است و اگر كسى باشد كه حج افراد يا قرآن بر أو واجب باشد ابتدأ حج تمتع نمىتواند كرد چنانكه ظاهر آية و روايات بسيار است اما اگر شروع بحج افراد كرده باشد مشهور آنست كه نقل مىتواند كرد و أحوط عدم نقل است اگر چه اظهر جواز نقل است و الله تعالى يعلم

480

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 7  صفحه : 480
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست