responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 6  صفحه : 690


أو فى مسجد جامع و لا ينبغى للمعتكف ان يخرج من المسجد الجامع الَّا لحاجة لا بدّ منها ثمّ لا يجلس حتّى يرجع و المرأة مثل ذلك ) ( 1 ) و به اسانيد صحيحه منقول است از داود كه حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه فرمودند كه اعتكاف نمىدانم مگر در مسجد الحرام يا مسجد رسول الله صلى الله عليه و آله كه در زمان آن حضرت مسجد بوده‌اند و در زايد حكم مسجد جامع دارد على الظاهر و ظاهر بعضى از اخبار آن است كه حكم مسجد ندارد چون خانهاى بنى هاشم را و غير ايشان را غصب نموده داخل مسجدين كردند و در هر دو مسجد علامت سابق و لاحق را گذاشته‌اند يا در مسجد جامعى و همان دو احتمال دارد كه عام باشد هر مسجدى را باقى مساجد جامعى كه مثل اين دو مسجد باشند در نماز جماعت كردن معصوم در آنها كه سه مسجد ديگر باشد يا جماعت واجبه كه جمعه باشد و دو مسجد ديگر باشد و سزاوار نيست كسى را كه اعتكاف كند كه از مسجد جامع مطلق يا آن جامعها و ظاهرش مطلق است بيرون رود بلكه بد است بيرون رفتن مگر از جهة حاجتى كه او را ناچار باشد بيرون رفتن مثل قضاء حاجت و تحصيل ماكول و مشروب و غسل جنابت و چون بيرون رود در جائى ننشيند تا برگردد و اعتكاف زن مثل اعتكاف مرد است .
و در حسن كالصحيح از حلبى منقول است كه از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه سؤال كردند از اعتكاف حضرت فرمودند كه صلاحيت ندارد اعتكاف مگر در مسجد الحرام يا مسجد رسول يا مسجد كوفه يا مسجد جماعتى و روزه مىدارى تا اعتكاف كنى يعنى روزه شرط است .
و كالصحيح از ابو الصبّاح منقول است كه از آن حضرت صلوات الله عليه

690

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 6  صفحه : 690
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست