نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 6 صفحه : 689
ا لله عليه در اين هر دو نماز جمعه و جماعت كردهاند و در مسجد مدينه مشرفه و مكه معظمه كه رسول خدا و امير المؤمنين صلوات الله عليهما و آلهما نماز كردهاند جمعه و جماعت را و در روايتى وارد شده است كه در مسجد مداين نيز اعتكاف مىتوان كرد و روايت مسجد مداين در فقه رضوى است كه اعتكاف در مسجد الحرام و مسجد رسول الله صلَّى الله عليه و مسجد كوفه و مسجد مداين است و جايز نيست اعتكاف در غير اين مساجد و علتش آن است كه اعتكاف نمىتوان كرد مگر در مسجد جامعى كه امام عدل نماز جماعت كرده باشد و حضرت سيد الأنبياء نماز جمعه كردند در مكه و مدينه ، و حضرت امير المؤمنين در اين سه مسجد نماز جمعه كردند ، و در روايتى وارد شده است كه در مسجد بصره نيز اعتكاف مىتوان كرد اين عبارت حديث است و ظاهرش آن است كه مراد از امام عدل امام اصل باشد و ممكن است كه مراد امام عادل باشد كه جماعت متحقق شده باشد و چون بغداد را در آن اوقات ساخته بودند و بغير از سنّيان كسى در آنجا نماز جماعت نكرده بود از اين جهة نفى فرموده باشند و مساجدى كه مذكور شده است فرد اكمل باشند و اين تاويلات به اعتبار اين است كه احاديث مطلقه وارد شده است كه در هر مسجد جامع اعتكاف مىتوان كرد يك احتمالش آن است كه مراد از آن مطلقها اين مقيدها باشد و احتمال ديگر آن كه فرد اكمل باشند و جمعى از اصحاب كه ذكر كردهاند كه مستند تخصيص ضعيف است بنا بر آن بوده است كه اين كتاب را نداشتهاند و از دقايق اسانيد خبرى نداشتهاند . ( و روى البزنطىّ عن داود بن سرحان عن ابى عبد الله قال لا ارى الاعتكاف الَّا فى مسجد الحرام او مسجد الرّسول صلَّى الله عليه و اله ) *
689
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 6 صفحه : 689