responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 5  صفحه : 8


به اعتبار إساف و نايله كه بر صفا و مروه گذاشته بودند ، و جمعى سعى نكرده بودند كه اين دو بت را در عمره قضا بعد از سه روز به جاى خود گذاشتند بعد از آن كه از جهة آن حضرت برداشته بودند حق سبحانه و تعالى فرمود كه بر شما حرجى نيست در سعى هر چند آن بتان در آنجا باشند ، پس زراره و محمد بن مسلم گفتند كه عرض نموديم به آن حضرت صلوات الله عليه كه اگر كسى در سفر چهار ركعت كند نماز مقصوره را آيا نماز را اعاده مىكند يا نه حضرت فرمودند كه اگر آيه تقصير را بر او خوانده‌اند و علم بوجوب تقصير به همرسانيده است از تفسير مذكور و چهار ركعت كرده باشد اعاده مىكند ، و اگر بر او نخوانده‌اند و نمىداند بر او اعاده نيست .
حاصل آن كه در اين مسأله جاهل معذور است ، و همين عبارت را شيخ در صحيح از زراره و محمد بن مسلم از آن حضرت صلوات الله عليه روايت كرده است و احاديث صحيحه در كتاب صوم در اين باب خواهد آمد كه جاهل معذور است در تمام كردن و روزه گرفتن .
< صفحة فارغة > [ نماز مسافر دو ركعتى است ] < / صفحة فارغة > « و الصّلوات كلَّها فى السّفر الفريضة ركعتان كلّ صلاة إلَّا المغرب فانّها ثلث ليس فيها تقصير تركها رسول الله صلَّى الله عليه و آله فى السّفر و الحضر ثلث ركعات » ( 1 ) و هر نماز واجبى در سفر دو ركعت است مگر نماز شام كه سه ركعت است و حضرت سيد المرسلين صلى الله عليه و آله آن را بحال خود گذاشت در سفر و حضر كه سه ركعت باشد و بر اين مضمون احاديث متواتره وارد است و اجماع مسلمانان است بلكه ضروريست از دين اسلام مگر در آن كه نزد شيعه قصر عزيمة است و نزد عامه رخصت است ، و در بخارى در چند حديث هست كه تمام در سفر از بدعتهاى عثمانست .

8

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 5  صفحه : 8
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست