responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 5  صفحه : 477


مقدار دادن جايز است ممكن است كه آن عريضه را ديگرى نوشته باشد و اين عريضه را خود نوشته باشد و ممكن است كه مراد از صادق همان معصوم باشد يا حضرت امام حسن عسكرى باشد چون مكاتيب محمد بيشتر به خدمت حضرت امام حسن است صلوات الله عليهم و همه صادقند بقول حق سبحانه و تعالى كه * ( يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اتَّقُوا الله وَكُونُوا مَعَ الصَّادِقِينَ ) * [1] يعنى اى مؤمنان از خدا بترسيد و با صادقان باشيد و احاديث متواتره وارد شده است كه مراد از صادقان ائمه معصومينند صلوات الله عليهم و ظاهر است كه مراد از بودن با ايشان اطاعت ايشان است چنانكه در آيه ديگر فرموده است و محال است كه حق سبحانه و تعالى امر فرمايد به اطاعت غير معصوم و جمع بين الاخبار باين نحو مىتوان كرد كه اخبار سابقه را حمل بر استحباب كنند و اين خبرها را حمل بر جواز يا بانكه همين مقدار بر او واجب شده باشد در مانند نصاب دويم و سيم و چهارم از طلا و نقره و نصاب اول از گوسفند و شتر و گوساله هر گاه قيمت دهند و قيمتشان بيش از اين نباشد و اين احوط است اگر چه اول اظهر است و گذشت كه عسكر اسم سامره است چون از جهة عسكر بنا كرده بودند و چون اين دو معصوم غالب اوقات در آنجا مىبودند ايشان را عسكرى و عسكريين مىنامند چنانكه صاحب قاموس ذكر كرده است اما در زيادتى هر چند بيشتر دهند بهتر است تا آن مقدار كه او غنى شود چنانكه احاديث صحيح و كالصحيح بسيار وارد شده است و ظاهرا مراد از غنا قوت ساليانه او و عيال اوست و زياده ازين نيز مىتوان داد على الظاهر و ليكن احوط آنست كه ندهند چنانكه در خمس خواهد آمد خصوصا هر گاه فقرا بسيار باشند كه در اين صورت زياده از غنا نمىتوان داد بلكه تفريق بر همه بهتر است و حديث محمد بن عبد الجبار نيز بر



[1] التوبة - 119 .

477

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 5  صفحه : 477
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست