responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 5  صفحه : 466


و گوسفند است و از گندم و جو و خرما و مويز واجب ساخت گرفتن زكات را و اين منادى در ماه رمضان در ميان ايشان ندا كرد و عفو فرمودند از غير اين نه چيز پس حضرت فرمودند كه حضرت سيد المرسلين صلَّى الله عليه و آله متعرض هيچ چيز از اموال ايشان نشدند تا سال آينده و مردمان روزه گرفتند و افطار نمودند پس آن حضرت امر فرمودند كه منادى در ميان مسلمانان ندا كرد كه اى گروه مسلمانان زكات دهيد اموال خود را تا قبول شود نمازهاى شما پس حضرت ( ص ) متوجه ساختند از جهة گرفتن زكوات و اجرة الارض جمع كنندگان زكوات را و جمع كنندگان اجرت الارض اراضى مفتوح العنوه را چون هر چه را به قهر گرفته‌اند مال كل مسلمانان است و اجرت آنها را نبى و امام صلى الله عليه و آله جمع مىكنند و صرف مىنمايند در مصالح مسلمانان چنانكه خواهد آمد .
بدان كه اين حديث دلالت دارد بر آن كه زكات در اين نه چيز واجبست و در غير اينها واجب نيست اما آن كه در اين نه چيز واجبست احاديث از طرق شيعه و سنى بر اين مضمون متواتر است و اجماع كافه مسلمانان است بلكه از ضروريات دين مسلمانان است و اما آن كه در غير اينها واجب نيست احاديث صحيحه متكثره از شيعه و سنى وارد شده است و چند حديث كه وارد شده است كه در حبوب واجبست محمول است بر استحباب مؤكد چنانكه خواهد آمد و ظاهر حديث دلالت مىكند بر آن كه سال زكات دوازده ماه است و دلالت مىكند بر آن كه تاخير نيز مىتوان كرد چند روز و ظاهر صحيحه زراره آنست كه سال زكات طلا و نقره و انعام ثلثه كه گاو گوسفند و شتر است يازده ماه است و اول ماه دوازده زكات واجب مىشود و اكثر علما باين حديث عمل نموده‌اند و تاويل كرده‌اند اين حديث را بانكه ممكن است كه تاخير از جهة رسيدن حاصلها باشد با آن كه واجبست جدا كردن زكات ، و دادن به عامل معنى ديگر است پس ممكن است كه

466

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 5  صفحه : 466
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست