responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 5  صفحه : 42


نماز چيزى حادث شد حضرت فرمودند كه نه و ليكن خواستم كه وقت را بر امّت خود فراخ گردانم .
و بطرق متكثره از عبد الله ابن عباس منقولست كه گفت كه حضرت سيد المرسلين صلَّى الله عليه و آله جمع كرد ميان ظهر و عصر و ميان شام و خفتن در غير باران و سفر و از اين جهت كرد تا وقت بر امّت آن حضرت فراخ شود .
و كالصحيح منقولست از محمد بن حكيم كه گفت از حضرت امام موسى كاظم صلوات الله عليه شنيدم كه وقتى جمع بين الصّلاتين است كه در ميان هر دو نافله نباشد ، پس اگر نافله ظهر را اول به جا آورند و بعد از آن ظهر را و بعد از آن اذان بگويد بر يك حالت كه نماز را در آخر وقت ظهر واقع ساخته باشد كه اذان در وقت عصر واقع شود در اين صورت جمع نكرده است بلكه همه را در وقت خود واقع ساخته است ، و جمع بى كراهت نيست و اگر مكروه نباشد ترك مستحب كرده است البته چون در اكثر اوقات حضرات صلوات الله عليهم متفرق واقع مىساخته‌اند خصوصا در نماز شام و خفتن كه مبالغه در آن بيشتر واقع شده است .
و در حديث حسن كالصحيح وارد شده است از حلبى از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه كه حضرت سيد المرسلين صلَّى الله عليه و آله اگر در سفر مىبودند يا كارى داشتند جمع مىنمودند ميان ظهر و عصر و ميان شام و خفتن پس فرمودند كه باكى نيست كه در سفر نماز خفتن را پيش از ذهاب حمره به جا آورند و بعضى از اخبار اين معنى سابقا گذشت .
< صفحة فارغة > [ تأخير مغرب ] < / صفحة فارغة > ( و لا باس بتأخير المغرب فى السّفر حتّى يغيب الشّفق ، و لا باس بتأخير المغرب للمسافر اذا كان فى طلب المنزل إلى ربع اللَّيل » ( 1 ) در

42

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 5  صفحه : 42
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست