responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 5  صفحه : 297


هر سجده پس هر ركعتى پنج تكبير است و با تكبير احرام و تكبير قنوت دوازده تكبير مىشود .
و چرا هفت تكبير در ركعت اولى مقرر شده است و پنج تكبير در ركعت دويم و هر دو را برابر نكردند كه هر يك شش تكبير باشد زيرا كه در ركعت اولى تكبيرات افتتاحيه هفت بود هفت در آن مقرر ساختند و چون تكبير احرام در پنج نماز بود پنج تكبير را به ركعت دويم دادند .
و وجه ديگر آن كه هر يك طاق باشند تا آن كه هر گاه هفت را به اول دادند پنج كه مانده بود به ثانى دادند و ظاهر اين حديث و احاديث صحيحه متواتره آنست كه تكبيرات جزو حقيقت اين صلاة باشد پس اگر مطلقا نداشته باشد يا كمتر از دوازده باشد نماز عيد نخواهد بود و اكثر اخبار مشتمل است بر تكبير تنها پس ظاهرشان اينست كه قنوت واجب نباشد و بهتر آنست كه نه قنوت خوانده شود و يكى از قنوتات منقوله را بخواند و الله تعالى يعلم .
< صفحة فارغة > [ عدد افراد جماعت در عيدين ] < / صفحة فارغة > « و روى الحلبيّ عن ابى عبد الله صلوات الله عليه انّه قال فى صلاة العيدين اذا كان القوم خمسة او سبعة فانّهم يجمّعون الصّلاة كما يصنعون يوم الجمعة و قال يقنت فى الركعة الثّانية قال قلت يجوز بغير عمامة قال نعم و العمامة أحبّ إليّ » ( 1 ) و به اسانيد صحيحه منقولست از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه كه هر گاه پنج مرد يا هفت مرد جمع شوند پس به درستى كه ايشان نماز عيد را به جماعت مىكنند چنانكه در نماز جمعه هر گاه پنج يا هفت كس جمع شوند واجبست نماز جمعه .
و ظاهر كلام شيخ آنست كه مراد از اين أو امرى كه در امثال اين اخبار واقع شده است استحبابست و در عيد خلافى صريح نديده ام كه كسى باشد بوجوب نماز عيد مگر از معاصرين رحمهم الله تعالى و بنا بر آن كه سنت باشد بىدغدغه فرسخ در كار نيست ميان دو عيد مستحب يا يك عيد واجب و يكى

297

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 5  صفحه : 297
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست