responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 5  صفحه : 243


هم چنين فريضه را سنت مىگويند يعنى وجوب آن از سنت ظاهر شده است بخلاف مثل قرائت و تشهد كه در قرآن واقع نشده‌اند آنها را واجب مىنامند باصطلاح محدثين و مظنون آنست كه حديث زراره از روى تقيه وارد شده است چون اكثر عامه نماز عيدين را سنت مىدانند .
و در صحيح از جميل منقولست كه آن حضرت فرمودند كه نماز عيدين فريضه است .
و كالصحيح از ابى اسامه منقولست كه حضرت صادق صلوات الله عليه فرمودند كه نماز عيدين فريضه است و نماز كسوف فريضه است و دور نيست كه سهوى شده باشد .
« و وجوب العيد انّما هو مع امام عادل » ( 1 ) و نماز عيد وقتى واجبست كه امام عادلى باشد ظاهرا مضمون عبارت فقه رضويست كه مذكور است در آن كه نماز عيدين با امام واجبست و واجب نيست مگر با امام و خطبه ، و در هر نمازى خطبه بعد از نماز است مگر روز جمعه كه خطبه پيش از نماز است و نماز عيدين فريضةايست واجبه مثل نماز روز جمعه مگر بر پنج كس بيمار و زن و بنده و صبى و مسافر و هر كه يك ركعت را با امام در نيابد نه جمعه اش صحيح است و نه عيدش ، و ظاهر امام عادل امام زمانست صلوات الله عليه و احاديث عيد بلفظ امام عادل بسيار وارد شده است بخلاف جمعه كه ظاهر عبارات احاديث آن آنست كه بر غير امام نيز واجب باشد بنا بر اين اين شكسته هميشه نماز عيدين را بقصد قربت واقع ساخته ام و نماز جمعه را بقصد وجوب و ظاهر اصحاب ما جميعا آنست كه نماز عيدين در حال غيبت مستحب است و جمعى نقل اجماع كرده‌اند ، اما جمعى از معاصرين بقصد وجوب واقع مىساختند و مستند ايشان اين بود كه احاديث بلفظ وجوب واقع شده است و لفظ امام صريح نيست در امام زمان و هم چنين امام عادل و ممكن است كه ذكر امام

243

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 5  صفحه : 243
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست