نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 4 صفحه : 485
و گذشت اخبارى كه وارد شده است كه در نمىيابد محمول است بر نماز جمعه چنان كه خواهد آمد يا محمول است بر ادراك كمال فضل كه آن را در نمىيابد . ( و من ادركه و قد رفع رأسه من السّجدة الاخيرة و هو فى التّشهّد فقد ادرك الجماعة و ليس عليه اذان و لا اقامة و من ادرك و قد سلَّم فعليه الاذان و الاقامة ) و كسى كه ادراك كند امام را در وقتى كه سر از سجده آخر برداشته باشد و در تشهد باشد ادراك فضيلت جماعت كرده است و ليكن ادراك نماز جماعت نكرده است و بر او اذان و اقامه نيست و كسى كه ادراك كند امام را بعد از سلام بر اوست اذان و اقامه اگر صفها متفرّق شده باشند چنان كه گذشت و اگر صفها متفرّق نشده باشند نيز اذان و اقامت مىگويد استحبابا چنان كه ظاهر ثقه عمار است . و در صحيح و موثق كالصحيح از ابو بصير منقولست كه گفت عرض نمودم به حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه كه هر گاه شخصى داخل مسجد شود و مردمان نماز كرده باشند آيا اذان و اقامه مىگويد حضرت فرمودند كه اگر داخل شود وصف متفرّق نشده باشد اذان و اقامه ايشان اكتفا مىكند و نماز مىكند ، و اگر صفها متفرّق شده باشند اذان و اقامه مىگويد . و در موثق از عمّار منقولست كه از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه سؤال كردند از شخصى كه امامت جمعى كند آيا جايز است كه ردا را حمايل كند مانند صمّا يا اعم از آن به آن كه سر ردا را از زير بغل در آورد حضرت فرمود كه جايز نيست مرد را كه ردا را حمايل كند بالاى جامهاى خود هر چند جامهاى بسيار پوشيده باشد چون اين عمل را جايز نيست ، و از آن حضرت سؤال كردند از شخصى كه ادراك كند امام را در وقت سلام حضرت فرمودند كه بر اوست كه اذان و اقامه بگويد و نماز را از سر گيرد . اين حديث را
485
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 4 صفحه : 485