نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 4 صفحه : 352
آهسته سؤال كن چنين مسائل را كه اكثر عامه مخالف اهل بيتند الَّا مالك كه سنت نمىداند . و راوى حديث آمين در طرق عامه ابو هريره است و ابو حنيفه او را ثقه نمىداند و عمر در معامله بحرين به او گفت كه يا عدوّ الله و عدوّ المسلمين اى دشمن خدا و دشمن مسلمانان و او را ده هزار دينار جريمه كرد كه خيانت كرده ، و مؤيد تقيّه است آن كه در صحيح از معاوية بن وهب منقول است كه به آن حضرت صلوات الله عليه عرض نمودم كه هر گاه امام بگويد غير المغضوب عليهم و لا الضّالين من آمين بگويم حضرت فرمودند كه ايشان يهود و نصارىاند و بحسب ظاهر اين معنى دارد كه مغضوب عليهم يهودند و ضالَّان نصارىاند ، و در واقع اين مراد است كه جمعى اين كلمه را مىگويند يهود و نصارىاند ، و بحسب معنى اول چون عدول كردند از جواب مطابق بكلام ديگر ظاهر مىشود كه تقيه بوده است كه از مطلوب جواب ندادهاند و بنا بر احتمال ثانى تا در مقابل نيست و در حق اراده هر دو معنى است چنان كه در اكثر مواقع تقيه لفظى مىگويند كه عامه به نحوى فهمند و خاصه به نحوى ديگر و الله تعالى يعلم .
352
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 4 صفحه : 352