responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 4  صفحه : 179


سجده با تعفير بين السجّدتين با حسن سند اين را مقدم داشت .
< صفحة فارغة > [ سجده شكر مكن نزد سنيّان و تقيه به جا آور ] < / صفحة فارغة > ( ولا تسجد سجدة الشّكر عند المخالف و استعمل التّقيّة فى تركها ) و سجده شكر مكن نزد سنيّان و تقيه به جا آور در ترك آن چون تقيّه واجبست غالبا و اگر ضرر سهلى رسد سنّت است تقيه و همچنين اگر احتمال ضعيفى باشد در ضرر و اگر سجده كند تعفير خدّين نكند چون تقيه در اين بيشتر است و جمعى از عامه قايلند به سجده شكر و با آن كه قايلند ضرر مىرسانند چون شعار شيعيانست .
( و روى جهم بن ابى جهم قال رأيت ابا الحسن موسى بن جعفر صلوات الله عليهما و قد سجد بعد الثّلث ركعات من المغرب فقلت له جعلت فداك رأيتك سجدت بعد الثّلث فقال و رأيتني فقلت نعم قال فلا تدعها فانّ الدّعاء فيها مستجاب ) و كالصحيح منقولست از جهم و در بعضى از نسخ جهيم مصغّر و همچنين در پدرش و در بعضى از نسخ پدرش ابن ابى جهيمه است و اين اختلاف خواهد آمد در بيان اسانيد كتاب و همچنين اين اختلاف را نجاشى ذكر كرده است در فهرست خود گفت كه آن حضرت را صلوات الله عليه ديدم كه بعد از نماز واجب شام به سجده رفتند پس عرض نمودم كه من شما را ديدم كه بعد از سه ركعت واجب به سجده رفتيد حضرت فرمودند كه ديدى مرا گفتم بلى فرمودند كه پس ترك مكن اين سجده را در عقب هيچ نمازى يا در عقب نماز شام كه هر دعايى كه در آن مىكنى مستجابست .
و در حديثى وارد است كه سجده شكر بعد از نماز شام نيست محمول است بر تقيه چون اخبار معتبره وارد شده است كه ظاهرشان آنست كه با احاديث صحيحه عامه كه خواهد آمد با آن كه حديث نفى ضعيف است .
< صفحة فارغة > [ دست كشيدن به صورت بعد از دعا ] < / صفحة فارغة > ( وفى رواية ابراهيم بن عبد الحميد انّ الصّادق صلوات الله عليه

179

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 4  صفحه : 179
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست