نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 4 صفحه : 167
چون حكمت الهى اقتضا كرد كه شيطان باشد و ملك باشد و شياطين اضلال كنند و ملايك هدايت كنند و عقلى كرامت كرد كه بداند هدايت را از ضلالت و اختيارى كرامت نمود كه با شيطان معارضه كند : پناهى احسان نمود كه هر گاه عاجز شود پناه بجناب اقدس او برد بلكه در همه كارها حتى در نماز و قرائت قرآن أولا مقرر ساخت كه پناه به او برند ، و اين سوره نيز از اعظم نعم الهى است از جهت دفع شياطين جن و انس و چنان كه سوره فلق از جهت دفع ضررهاى ظاهريست اين سوره از جهت ضررهاى باطنى و معنويست ديگر همه را در پناه الهى در مىآورد به آية الكرسى . و اين آيه فى نفسها معجزه ايست از معجزات سيّد المرسلين صلى الله عليه و آله نظر به خواص و عوام اما خواص به اعتبار اشتمال آن بر اصول معارف الهيه ، و اما عوام از جهت حفظ چنان كه در جميع بلاها و مهالك مكرّر تجربه ها شد كه علم يقينى حاصل است كه به سبب اين آيه آن بلاها مدفوع شد و همچنين سوره حمد نيز معجزه ايست باهره بحسب صورت و معنى مثل آية الكرسى و فضايل اين آيه بسيار است . و از حضرت سيّد المرسلين صلى الله عليه و آله منقولست كه اعظم آيات قرآنى و بهتر آيات فرقانى آية الكرسى است و هر كه اين آيه را در عقب هر نماز بخواند حق سبحانه و تعالى خود قبض روح او كند و چنان باشد كه در خدمت آن حضرت جهاد كرده باشد و شهيد شده باشد . و از حضرت امير المؤمنين صلوات الله عليه منقولست كه فرمودند كه از حضرت سيّد المرسلين صلى الله عليه و آله شنيدم كه بر منبر مىفرمودند كه هر كه آية الكرسى را در عقب هر نماز بخواند حايلى نداشته باشد از دخول بهشت مگر اجل موعود كه چون مىميرد داخل بهشت مىشود و مداومت نمىكند بر
167
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 4 صفحه : 167