نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 3 صفحه : 84
مطلوبست صحيح نيست مگر آن كه حمل بر منفرد و نافله كند و آن نيز خلاف ظاهر لفظ است از وجوه شتى و الله تعالى يعلم با آن كه مناسب معنى او نبود در اول فضل صلاة نقل كردن بلكه مىبايست در باب سابق ذكر كند يا در آخر اين باب . ( وقال الصّادق صلوات الله عليه انّ طاعة الله و عزّ و جلّ خدمته فى الارض و ليس شىء فى خدمته يعدل الصّلاة فمن ثمّ نادت الملائكة زكريّا و هو قائم يصلَّى فى المحراب ) و از آن حضرت صلوات الله عليه منقولست كه فرمودند كه فرمان بردارى الهى بمنزله خدمتى است كه بندگان آقايان خود را كنند در زمين و هيچ خدمتى از خدمات برابرى نمىكند با نماز چون قربى كه از نماز حاصل مىشود بنده را بجناب اقدس الهى از هيچ عبادتى آن قرب حاصل نمىشود و لهذا مقربان درگاه الهى هر شب هزار ركعت نماز مىكردند چنان كه در اخبار مستفيضه وارد است كه حضرات ائمه معصومين صلوات الله عليهم هر شب هزار ركعت نماز مىكردند و از اين جهت است كه فرشتگان حضرت زكريا را بشارت دادند به فرزند در وقتى كه در محل عبادت خود نماز مىكرد و نماز سبب استجابت دعاى او شد . ( وقال النّبيّ صلَّى الله عليه و آله ما من صلاة يحضر وقتها الَّا نادى ملك بين يدى النّاس أيّها النّاس قوموا إلى نيرانكم الَّتى أوقدتموها على ظهوركم فاطفئوها بصلاتكم ) و به اسانيد قويّه منقول است از عبد الله بن سنان از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه و طريق صدوق بعبد الله صحيح است و ظاهر آنست كه صدوق از كتاب او نقل كرده باشد كه حضرت سيّد المرسلين صلَّى الله عليه و آله فرمودند كه نيست نمازى كه وقت آن داخل شود مگر آن كه ملكى مقرر است كه مىآيد در برابر مردمان و فرياد
84
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 3 صفحه : 84