responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 3  صفحه : 572


كند بى اذان حضرت فرمودند كه باكى نيست .
و در حديث ديگر وارد شده است كه هر گاه انتظار كسى نكشند اكتفا به اقامت مىتوانند كرد يعنى در نماز جماعت و احوط آنست كه ترك نكنند اذان و اقامت را در نماز جماعت و همچنين منفرد ترك نكند در نماز صبح و شام .
< صفحة فارغة > [ هر گاه اذان گويى در راه يا در خانه ات و اقامه را در مسجد بگويى ] < / صفحة فارغة > ( و روى ابو بصير عن ابى عبد الله صلوات الله عليه انّه قال اذا اذّنت فى الطَّريق او فى بيتك ثمّ اقمت فى المسجد اجزاك ) و در موثق كالصحيح منقولست از ابو بصير كه حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه فرمودند كه هر گاه اذان گويى در راه يا در خانه ات و اقامه را در مسجد بگويى مجزيست ترا و به همين مضمون احاديث صحيحه از عبد الله بن سنان و محمد ابن مسلم و بزنطى و غير ايشان وارد شده است و دلالت مىكند بر آن كه اذان را در همه حالى واقع مىتواند ساخت و مىبايد كه اقامت را بر حالتى مانند حالت نماز واقع سازد به آن كه با وضو و رو به قبله و ايستاده واقع سازد بر روى زمين چنان كه گذشت .
< صفحة فارغة > [ يك نفر اذان بگويد و ديگرى اقامه ] < / صفحة فارغة > ( وكان صلوات الله عليه يؤذّن و يقيم غيره و كان يقيم و قد اذّن غيره ) و از اسماعيل بن جابر منقول است كه بسيار بود كه حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه اذان مىگفتند و غير آن حضرت اقامه مىگفت و بسيار بود كه حضرت اقامه مىگفتند و ديگرى اذان گفته بود و چون كلينى و شيخ اين حديث را از اسماعيل روايت كرده‌اند و طريق صدوق بكتاب اسماعيل صحيح است بحسب ظاهر حديث صحيح است و دلالت مىكند بر آن كه لازم نيست كه مؤذن و مقيم يكى باشد بلكه سنت است كه دو كس باشند و سنت است كه امام يكى از هر دو را بگويد .
< صفحة فارغة > [ اذان بلند موجب بچه دار شدن مىشود ] < / صفحة فارغة > ( و شكى هشام بن ابراهيم إلى ابى الحسن الرّضا صلوات الله عليه

572

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 3  صفحه : 572
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست