نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 3 صفحه : 50
هست و احكام سهو در باب خود خواهد آمد در اينجا به تبعيت جزو اول مذكور شد . ( قال زرارة و الفضيل قلنا لأبي جعفر صلوات الله عليه أرأيت قول الله عزّ و جلّ * ( إِنَّ الصَّلاةَ كانَتْ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ كِتاباً مَوْقُوتاً ) * قال يعنى كتابا مفروضا و ليس يعنى وقت فوتها ان جاز ذلك الوقت ثمّ صلَّاها لم تكن صلاة مؤدّاة و لو كان ذلك كذلك لهلك سليمان بن داود عليهما السّلام حين صلَّاها لغير وقتها و لكن متى ذكرها صلَّاها ) و بسند صحيح از زراره و كالصحيح از فضيل بن يسار منقول است كه ايشان گفتند كه ما به خدمت حضرت امام محمد باقر صلوات الله عليه عرض كرديم كه بيان فرمائيد قول خداوند عالميان را كه نماز بر مؤمنان كتابى است موقوت چه معنى دارد حضرت فرمودند كه نوشته ايست واجب و ظاهر آنست كه حضرت تفسير موقوتا كرده باشند و ممكن است كه تفسير كتابا كرده باشند و بعد از آن بيان موقوتا فرموده باشند كه مراد از موقوت نه آنست كه اگر از اين وقت بگذرد فوت شود و تدارك نتوان كردن و اگر آن را به جا آورند بعوض فايته نشود و اگر چنين مىبود مىبايست كه حضرت سليمان ابن داود هلاك مىشدند چون نماز را در غير وقت فضيلت يا اختيار به جا آوردند و ليكن نمازى كه فوت شود هر گاه به خاطرش رسد قضا مىكند آن را و اين عبارت دو احتمال دارد يكى آن كه سايل چون از حضرات صلوات الله عليهم شنيده است كه ايشان مبالغه در نماز در وقت اختيار يا فضيلت مىفرمودهاند و گمانش اين بوده است كه نماز كه از وقت اختيار يا فضيلت بگذرد قضا مىشود حضرت صلوات الله عليه فرموده باشند كه نه چنين است كه توهم كردهايد بر تقديرى كه اين اوقات وقت مختار باشد اگر از اين وقت عمدا بگذرانند قضا نمىشود بلكه تا وقت اضطرار هست ادا است هر چند
50
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 3 صفحه : 50