نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 2 صفحه : 422
آخر حديث است كه سنت چنين است پس ممكن است كه احاديث مطلق را حمل بر مقيد كنيم و ظاهرا در مستحبات لازم نيست كه مطلق را حمل بر مقيد كنيم بلكه ثواب مقيد بيشتر است و مطلق نيز ثواب دارد . و در حديث حسن كالصحيح از آن حضرت صلوات الله عليه مرويست در ريختن آب بر قبر كه تا ترى هست ميت را عذاب نمىكنند . و در حديث حسن كالصحيح و صحيح از زراره منقولست كه حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه فرمودند كه چون از قبر فارغ شوى آب بر او بريز و بعد از آن دست را در گل فرو بر كه انگشتان از هم باز باشند . و در حديث حسن كالصحيح از زراره از حضرت امام محمد باقر صلوات الله عليه منقولست كه حضرت سيد المرسلين صلى الله عليه و آله اين معنى را در قبور بنى هاشم واقع مىساختند و ممكن است كه اول در قبور ايشان مىكرده باشند و بعد از آن نسبت به همه كس يا خصوص حضرت نسبت به غير بنى هاشم نمىكرده باشند و اين از جمله خصايص حضرت باشد با بنى هاشم . و در حديث حسن كالصحيح واقع شده است كه قبر را چهار انگشت بلند كن و در موثق كالصحيح وارد شده است كه چهار انگشتى كه مضموم باشد نه گشاده بلند كن . و در حديث موثق كالصحيح واقع شده است كه به قدر چهار انگشت گشوده بلند كن جمع كردهاند كه اقلش چهار انگشت مضموم است و اكثرش چهار انگشت گشاده است . و در دو حديث وارد شده است كه دست بر قبر گذاشتن لازم است كسى را كه به جنازه ميت حاضر نشده باشد يعنى نسبت به او تاكيدش بيشتر است . و در حديث كالصحيح موثق وارد است كه در وقت دست گذاشتن مىبايد
422
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 2 صفحه : 422