نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 2 صفحه : 397
تهذيب هست على غير وضوء يعنى بىوضو ذكر جايز است و اين نماز بمنزله ذكر است . و از اين حديث ظاهر مىشود كه نماز حقيقى نيست و اگر پوست غير مأكول اللحم پوشيده باشد يا جامه اش نجس باشد نماز مىتواند كرد بر ميت و بعضى گفتهاند كه شايد اين علت از جهت عدم وضو باشد و بس و احوط اين قولست اگر چه اول اظهر است . ( وفى خبر اخر انّه يتيمّم ان احبّ ) و در حديثى ديگر واقع شده است كه اگر خواهد تيمم كند و اين حديث را نديدهام به اين عنوان بلكه احاديث وارد شده است كه تيمم مىكند مثل حديث حسن كالصحيح كه مرويست از حلبى كه گفت از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه سؤال كردند از شخصى كه دريابد جنازه را و وضو نداشته باشد و اگر مىرود كه وضو بسازد نمازش فوت مىشود و مردم نماز مىكنند و ديگر نماز نمىتواند كرد حضرت فرمودند كه تيمم مىكند و نماز مىكند . و در حديث كالصحيح از عبد الحميد منقولست كه به خدمت حضرت موسى بن جعفر صلوات الله عليه عرض نمودم كه جنازه حاضر مىشود و من وضو ندارم اگر مىروم كه وضو بسازم نماز فوت مىشود آيا مىتوانم كه بىوضو نماز كنم حضرت فرمودند كه با طهارت باشد محبوبتر است بسوى من . و در حديث موثق از سماعه منقولست كه گفت از آن حضرت سؤال كردم از شخصى كه جنازه بر او بگذرد و بىوضو باشد چه كند ؟ حضرت صلوات الله عليه فرمودند كه دست خود را بر ديوار خشت مىزند و تيمم مىكند . و ظاهرا تيمم مستحب باشد زيرا كه در حديث صحيح از محمد بن مسلم منقولست از يكى از صادقين صلوات الله عليهما كه از آن حضرت سؤال كردم كه
397
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 2 صفحه : 397