نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 2 صفحه : 389
شك نيست كه كلينى اثبت است و اعتماد بر او بيش از همه كس است چنان كه بر متتبع ظهورش كالشمس فى رابعة النهار است . و در جمع مردان با زنان در حديث صحيح از عبيد الله حلبى منقولست كه از حضرت سؤال كردم كه بر مرد و زن نماز مىتوان كرد حضرت فرمودند كه مرد در برابر زن باشد به جانب قبله و سر زن پيش نشستگاه مرد باشد از جانب چپ او يعنى ميت مرد چون بر پشت خوابيده است و سر زن محاذى دست چپ امام باشد و سر مرد از جانب دست راست امام باشد و اين نحو دور نيست كه بهتر باشد چون زنان بر پشت سر امام مىافتند اما محاذى مأمومين خواهد بود و از اين حيثيت پيش بودن ايشان اولى خواهد بود . و از اين حديث ظاهر مىشود كه مىبايد ميت بر پشت خوابيده باشد و سر او محاذى جانب راست امام باشد و حديث عمار كه پيش گذشت و همين حديث اينجا بلكه ظاهر اخبار بسيار دلالت مىكند بر استقبال ميت به اين عنوان كه بر پشت خوابيده باشد و سر او محاذى دست راست امام باشد . و در حديث صحيح از زراره و حلبى منقولست كه از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه پرسيدند در امر مرد و زن كه جمع شوند چگونه بر ايشان نماز گذارند حضرت فرمودند كه مرد در پيش امام است و زن بعد از او . و در حديث موثق كالصحيح از آن حضرت صلوات الله عليه منقول است در جنازه مردان و اطفال و زنان كه فرمودند كه مردان در پيش امام باشند و بعد از آن اطفال و بعد از ايشان زنان در پيش قبله و جمعى از علما اطفال را بعد از زنان مىگذارند چون زنان اشرفند به اعتبار آن كه كه مكلفند و بعضى اطفال شش ساله را كه نماز بر ايشان واجبست به اعتقاد ايشان مقدم مىدارند بر زنان و بيش از شش سال را مؤخر مىدارند و ليكن چون نص وارد است استنباط باطل
389
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 2 صفحه : 389