responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 2  صفحه : 302


مىآورند . و اين مضمون در حديث صحيح و موثق كالصحيح از حضرت امام موسى كاظم صلوات الله عليه وارد شده است .
و همچنين در قوى كالصحيح از حضرت امير المؤمنين صلوات الله عليه و در قوى كالصحيح از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه وارد شده است و در هيچ يك از اين اخبار نيست كه از جانب چپ بشكافند و ليكن چون صدوق ذكر كرده است بنا بر آن است كه اين عبارت و عبارت ما بعد اين عبارت فقه رضوى است بنا بر اين علما نيز متابعت او كرده‌اند .
و بد نيست چون بحسب اين احاديث از همه طرفى مىتوان شكافت طرف مشهور بهتر خواهد بود و در حديث بن اذينه وارد است كه چون بشكافند و فرزند را بيرون آورند شكم را بدوزند و عمل به اين نيز احوط است كه مبادا آن چه در شكم است بيرون آيد و مثله شود .
( وان مات الولد فى جوفها و لم يخرج و هى حيّة ادخل انسان يده فى فرجها و قطَّع الولد بيده و اخرجه ) و اگر فرزند در شكم زن بميرد و بيرون نيايد و زن زنده باشد آدمى دست خود را در فرج زن كند و بچه را پاره پاره كند بدست و بيرون آورد .
و مضمون روايت اين است كه اگر زنان توانند اين كار كردن ايشان مقدمند و اگر زن صاحب تجربه نباشد مرد صاحب تجربه اين كار را مىكند .
و روايت اگر چه ضعفى دارد و ليكن ضعفش منجبر است به شهرت بين الاصحاب و شهرت به اعتبار فقه رضوى بوده است على الظاهر كه قدما داشته‌اند و به آن عمل مىكرده‌اند .
و ظاهرا وجه عدم شهرتش كاملة اين بوده است كه چون حضرت امام رضا صلوات الله عليه اين كتاب را از جهت اهل خراسان تأليف فرمودند و چون

302

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 2  صفحه : 302
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست