نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 2 صفحه : 217
هست كه از مغيبات خبر مىدادهاند و از ما في الضمير ايشان اخبار مىفرمودهاند و قطع نظر از همه اگر صفار گويد كه من از حضرت شنيدهام به آن عمل مىكنند هر گاه او گويد كه من علم دارم كه كلام معصومست چون عمل نتوان كرد ، با آن كه احتمالات بسيار در اخبار ثقات هست كه شايد نفهميده باشند مراد حضرات را يا سهو كرده باشند يا تقيه كرده باشند يا عمدا دروغ گفته باشند چون معصوم نيستند كه اين احتمالات در اخبار ايشان نرود . و از همه رسواتر آن كه اگر مكاتيب موافق اصول و قواعد ايشان باشد البته عمل مىكنند و اين احتمالات را راه نمىدهند و اگر مخالف عقل ضعيف نادان ايشان باشد طرح ورد مىكنند و گويا نديدهاند اخبار متواتره رسول خدا و ائمه هدى صلوات الله عليهم را در تفسير آيه * ( بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ يُحِيطُوا بِعِلْمِه ) * [1] كه هر چه عقل شما به آن نرسد رد مكنيد و بسا باشد كه ما گفته باشيم و شما به نادانى رد كرده باشيد و رد كلام ما رد كلام الهى است . و ديگر فرمودهاند كه حديث ما صعب است و دشوار است و همه كس تحمل آن نمىتواند كرد و تحمل آن نمىكند مگر نبى مرسلى يا ملك مقربى يا مؤمنى كه حق سبحانه و تعالى ايمان را در دل او جاى داده است و سهوهاى ايشان بعضى بر تو ظاهر خواهد شد در ضمن مسايلى كه مذكور خواهد شد إن شاء الله تعالى . و اين حديث را حمل كردهاند بر آن كه حدى واجب ندارد آب غسل ميت چون احاديث متواتره وارد شده است از ائمه معصومين صلوات الله عليهم كه از ايشان پرسيدند كه آيا حدى دارد آب غسل ميت فرمودند كه حضرت