responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 2  صفحه : 10


است حضرت صلوات الله عليه فرمودند كه بلى .
و در حديث حسن كالصحيح از زراره منقولست كه حضرت امام محمد باقر صلوات الله عليه فرمودند كه ترك مكن غسل روز جمعه را كه سنت است و بايد كه از غسل فارغ شوى پيش از ظهر كه چون اول ظهر باشد مشغول نماز شوى ، و فرمودند كه غسل روز جمعه واجبست پس حضرت اول فرمودند كه سنت است و بعد از آن فرمودند كه واجبست .
ظاهرش آنست كه مراد حضرت صلوات الله عليه سنت واجبه باشد و محتمل است كه مراد از واجب مبالغه استحباب باشد و در حديث اول فرمودند كه بعد از صبح مىتوان كرد و در حديث دويم فرمودند كه قريب به زوال بكن از هر دو بيرون آمد كه از صبح تا قريب به زوال مىتوان كرد و قريب به زوال بهتر است .
و اكثر متاخرين تعميم كرده‌اند اين عبارت را در وقت و تقديم و قضا به آن كه چون در تقديم از صبح روز پنجشنبه تا صبح جمعه مىتوان كرد و همچنين در قضا تا شام شب يكشنبه مىتوان كرد پس آخر وقت تقديم بهتر است و اول وقت قضاء و همچنين هر چه به آخر و اول نزديكتر باشد بهتر خواهد بود .
و ليكن مشكل است استخراج اين معنى از اين عبارت و حديثى كه بعد از اين خواهد آمد كه فايده غسل جمعه آنست كه پاكيزه باشند كه تا سبب آزار مردم نباشند در تقديم و ادا فايده دارد نه در قضا .
و ليكن در فقه رضوى به اين عنوانست كه بدان كه غسل جمعه سنت واجبست ترك مكن آن را در سفر و حضر و اگر غسل كنى بعد از طلوع مجزيست و هر چند نزديكتر باشد به زوال افضل است و ظاهرا متقدمين جزم داشته‌اند كه اين كتاب از حضرت است و اين عبارت را در كتب خود ذكر كرده‌اند و متاخرين متابعت متقدمين كرده‌اند و الله تعالى يعلم .

10

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 2  صفحه : 10
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست