responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 1  صفحه : 635


زنهار كه قياس مكن كه پدرم از پدرش از جدش از رسول خدا صلى الله عليه و آله روايت كردند كه آن حضرت فرمودند كه هر كه قياس كند حكمى را به حكمى حق سبحانه و تعالى او را با شيطان بجهنم خواهند برد زيرا كه اول كسى كه قياس كرد او بود به درستى كه بناى دين الهى بر قياس و رأى نيست .
و دميرى در حيات الحيوان اين حديث را در مذمت ابو حنيفه آورده است از اين طولانىتر و هيچ شك نيست كه حضرت سيد المرسلين صلى الله عليه و آله عقل كل بود .
و مع هذا اگر از آن حضرت از اصول دين يا فروع دين چيزى سؤال مىكردند حضرت منتظر وحى مىبودند تا جبرئيل هر چه بگويد آن حضرت جواب فرمايند و شك نيست كه اعقل ناس از امثال ما هر روز غلطها در امور معاش خود مىكند با آن كه هميشه در فكر اين كار است پس چون براى خود به احكام الهيه تواند رسيدن ، !
< صفحة فارغة > [ جايز نيست كه جنب و حايض نزد تلقين احتضار ميت حاضر شوند ] < / صفحة فارغة > ( ولا يجوز ان يحضر الجنب و الحائض عند التّلقين لأنّ الملائكة تتاذّى بهما و لا باس بان يليا غسله و يصلَّيا عليه و لا ينز لا قبره فان حضراه و لم يجدا من ذلك بدّا فليخرجا اذا قرب خروج نفسه ) و جايز نيست كه جنب و حايض نزد تلقين احتضار ميت حاضر شوند زيرا كه ملائكه از بودن ايشان متاذى مىشوند و باكى نيست كه او را غسل دهند و نماز كنند و در قبر داخل نشوند كه در آنجا نيز فرشتگان از جهت سؤال ميت مىآيند پس اگر جنب و حايض در وقت مردن حاضر باشند و بودن ايشان ضرور باشد وقت رفتن ميت كه نزديك شود ايشان بيرون روند تا فرشتگانى كه از جهت قبض روح مىآيند متاذى نشوند .
و اين مضمون بعنوان نهى واقع شده است در دو روايت و بعنوان عدم جواز واقع نشده است حتى در فقه رضوى كه همين در آنجا واقع است بعنوان

635

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 1  صفحه : 635
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست