نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 1 صفحه : 586
اگر چه بعنوان جريان نباشد ، چنان كه در احاديث صحيحه وارد شده است كه رسانيدن كافى است و اگر چه مثل روغن مالى باشد و ليكن علما حمل كردهاند آن را به آن كه با جريان باشد چون احاديث بسيار وارد شده كه هر چه را آب بر آن جارى مىشود طاهر مىشود و احوط آنست كه اگر گوش يا بينى سوراخ داشته باشند آب به ميان سوراخ برساند . و جمعى از علما واجب مىدانند و اگر سوراخ فراخ باشد دغدغه در آن نيست كه مىبايد آب به آن برسد ، در سوراخ تنگ خلافست اظهر عدم وجوبست و احوط رسانيدنست . و همچنين احوط رسانيدن آبست به زير ناخنها و اگر چرك داشته باشد احوط آنست كه ناخنها را بگيرد يا چرك را بيرون آورد و گذشت در تخليل وضو آن چه ضرور بود ذكر آن . ( و من ترك البول على اثر الجنابة او شك ان يتردّد بقيّة الماء فى بدنه فيورثه الدّاء الَّذى لا دواء له ) و كسى كه ترك كند بول كردن را عقيب انزال منى نزديكست كه آن منى كه در مجرى مانده است در بدن او حركت كند و به سبب آن دردى به همرسد كه دوا نداشته باشد پس چنان كه فايده اخروى دارد استبرا كردن از جنابت به بول فايده دنيوى نيز دارد . و اين مضمون حديثست و مىآيد احاديث در فايده اخروى . ( و من احبّ ان يتمضمض و يستنشق فى غسل الجنابة فليفعل و ليس ذلك بواجب لأنّ الغسل على ما ظهر لا على ما بطن ) و كسى كه خواهد كه مضمضه و استنشاق در غسل جنابت بكند پس بكند اما واجب نيست زيرا كه غسل بر ظاهر بدن واجبست نه بر باطن بدن . بدان كه اخبار صحيحه وارد شده است كه امر فرمودهاند به مضمضه و استنشاق و چون خوف توهم وجوب هر دو بود اخبار به اين عنوان نيز وارد شده
586
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 1 صفحه : 586