نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 1 صفحه : 560
و بعضى غسل عيدين را يكى حساب كردهاند و همچنين دخول حرمين را و در اين صورت دو عدد كم مىشود و بعوض آن دو غسل ميت و غسل جنابت زياد مىشود و حكمى به سبب اينها تغيير نمىيابد بلكه محض تصحيح عدد است . < صفحة فارغة > [ غسل جنابت و حيض در كيفيت مساويند ] < / صفحة فارغة > ( وقال الصادق صلوات الله عليه غسل الجنابة و الحيض واحد ) و آن حضرت فرمودند كه غسل جنابت و حيض يكيست يعنى در كيفيت مساويند يا در وجوب مساويند يا در هر دو و يا آن كه تداخل مىشود و در هر يك از اينها روايات صحيح و موثق و حسن وارد شده است . اما كيفيت پس شكى نيست كه چنان كه در غسل جنابت ترتيبى صحيح است همچنين در غسل حيض و ساير اغسال صحيح است و در ارتماسى نيز حيض با جنابت يكسانست در آن و همچنين در وجوب مشتركند به اجماع علماء اسلام . و در تداخل اغسال نيز احاديث صحيحه و كالصحيحه بسيار است از آن جمله در حديث صحيح از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه منقولست كه از آن حضرت سؤال كردند كه هر گاه زنى جنب باشد و حايض شود آيا غسل جنابت بر او واجبست حضرت فرمود كه غسل جنابت و حيض يكى است و ظاهر حديث اين است كه غسل جنابت مجزى باشد ، و دلالت مىكند بر آن كه در غسل حيض نيز وضو در كار نباشد . و پنج حديث كالصحيح از زراره و عبيد الله الحلبيّ و محمد الحلبيّ و ابو بصير و حجاج خشاب از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه منقولست كه حضرت فرمودند كه غسل جنابت و حيض يكى است و يك غسل كافى است . و در حديث صحيح و حسنين كالصحيح از زراره از حضرت امام
560
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 1 صفحه : 560