نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 1 صفحه : 538
فرمودند كه پروا ندارم كه بول به من رسيده باشد يا آب هر گاه ندانم . يك احتمال عبارت اينست كه جاهل به نجاست معذور است و آب و بول يكسان است پس چنان كه نماز را از آب اعاده و قضا نمىبايد كرد همچنين بواسطه بول قضا و اعاده نمىبايد كرد . و احتمال ديگر آن كه در نجاست علم مىبايد و تا علم به نجاست نداشته باشند اجتناب واجب نيست و ظاهرا هر دو مراد باشد و هر دو معنى از كلام حضرت در مىآيد و على اى حال اين حديث مخالف حكم اول است مگر آن كه جاهل را بمعنى جاهل مسأله بگيريم در سخن سابقش . ( وقد روى فى المنىّ انّه ان كان الرّجل [ جنبا ] حيث قام نظر و طلب فلم يجد شيئا فلا شىء عليه و ان كان لم ينظر و لم يطلب فعليه ان يغسله و يعيد صلاته ) و بتحقيق كه روايتى وارد شده است و آن چند روايت صحيح و كالصحيح است كه روايت كردهاند محمد بن مسلم ، و عبد الله بن سنان ، و ميمون از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه در منى كه اگر شخصى محتلم شده باشد يا جنب و چون از خواب بيدار شود ملاحظه نموده باشد جامه را و منى را نديده باشد و غسل كرده باشد و نماز كرده باشد و بعد از آن منى را در جامه ديده باشد بر او چيزى نيست يعنى اعاده نماز نمىكند ، و اگر ملاحظه جامه ها نكرده باشد و بعد از آن ببيند مىبايد بشويد و اعاده نماز نكند . و اكثر علما اعاده را حمل كردهاند بر استحباب ، و احوط اعاده است ، و اين احاديث نيز مخالف سخن اول صدوقست و احاديث صحيحه در منى و بول و خون وارد شده است كه اگر جاهل باشد اعاده نماز نمىكند . < صفحة فارغة > [ حكم خون غير جهنده ] < / صفحة فارغة > ( ولا باس بدم السّمك فى الثّوب ان يصلَّى فيه الانسان قليلا كان او كثيرا ) و باكى نيست به خون ماهى كه در جامه باشد و آدمى در آن جامه نماز كند خواه اندك باشد و خواه بسيار و اين مضمون روايت سكونى است از حضرت امير المؤمنين صلوات الله عليه و در حديث صحيح عبد الله بن ابى يعفور
538
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 1 صفحه : 538