responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 1  صفحه : 537


نفاس هم حيض است و در استحاضه تغيير قطنه و خرقه مىكند با آن كه ما لا يتمّ الصّلاة است و خون نجس العين به اعتبار ملاقات به آن نجاستى ديگر هم رسانيده است ، و آن چه معفو است نجاست خون است نه غير آن و احوط اجتناب است از اندك و بسيار اينها .
و اما آن كه صدوق گفته است كه نماز را اعاده مىكند از اينها اگر دانسته نماز كرده باشد دغدغه نيست در آن كه اعاده مىكند و اگر دانسته باشد و فراموش كرده باشد مشهور ميان علما آنست كه در وقت اعاده مىكند و در خارج وقت قضا نمىكند مگر آن كه در وقت به خاطرش رسد و ادا نكند كه در خارج وقت قضا خواهد كرد .
و ظاهر بسيارى از احاديث صحيحه آن است كه در وقت نيز اعاده نمىكند ، و احاديث اعاده محمول بر استحباب خواهد بود و ليكن احوط عمل به مشهور است اما اگر جاهل باشد به نجاست جامه و نماز كرده باشد مشهور ميان علما آن است كه مطلقا اعاده نمىكند نه در وقت و نه در خارج وقت از جهت روايات كثيره صحيحه .
و بعضى گفته‌اند كه در وقت اعاده مىكند چون روايات وارد شده است در اعاده و آن احوط است ، و اظهر عدم وجوب است ، و ليكن سنت است اعاده در وقت پس آن چه صدوق مطلقا حكم كرده است به اعاده اگر چه جاهل باشد خلاف مشهور است .
و ممكن است كه حمل كنيم بر جاهل مسأله چون جاهل معذور نيست و ليكن خلاف ظاهر عبارت است بلكه شامل جاهل مسأله نيز هست و در احكام لباس مصلى نيز خواهد آمد .
< صفحة فارغة > [ حكم شك در نجاست ] < / صفحة فارغة > ( وقال علىّ صلوات الله عليه ما ابالى ابول اصابنى او ماء اذا لم اعلم ) و بسند موثق از حضرت امير المؤمنين صلوات الله عليه منقول است كه

537

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 1  صفحه : 537
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست