responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 1  صفحه : 498


تستيقن انك قد احدثت .
معنى عبارت شيخ هر گاه يقين دانى كه وضو ساختهء زنهار كه وضوئى ديگر مساز هر گز تا يقين به همرسانى كه حدث كردهء همين حكم يقين در وضو است و شك در حدث كه بنا بر وضو مىگذارد .
و عبارت كلينى بسند موثق كالصحيح به اعتبار عبد الله بن بكير كه اجماع كرده‌اند شيعه بر صدق او و صحت حديثى كه صحيح شود كه او گفته است و ليكن فطحى و بد مذهب است از پدرش بكير بن اعين كه بزرگست گفت كه حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه به من گفت كه هر گاه يقين حدث داشته باشى وضو بساز و شامل دو صورتست يكى آن كه شك در وضو داشته باشد ، ديگر آن كه يقين در وضو نيز داشته باشد و تقدم و تأخر را نداند چون يقين در حدث دارد يقين در وضو فايده ندارد .
و زنهار كه وضو مساز هر گز تا يقين در حدث بهم نرسانى يعنى اگر يقين در وضو داشته باشى وضوئى ديگر مساز تا يقين در حدث بهم نرسد . و اين نيز شامل دو صورتست يكى آن كه به يقين حدث را بدانى كه بعد از وضو است ، ديگر آن كه ندانى كه بعد از وضوست ، يا پيش از وضو پس حضرت صلوات الله عليه يقين در وضو و شك در حدث ، و يقين در حدث و شك در وضو را هر يك يك بار فرموده‌اند و يقين در هر دو و شك در لاحق را دو بار ، و چون از قلم شيخ قد احدثت فتوضأ مبدل شده است به انك قد توضيت اين دو مطلب عظيم افتاده است .
و شيخ رحمه الله از جهت هر دو مطلب دليل عقلى گفته است كه مىبايد آدمى يقين در وضو داشته باشد در حالتى كه متوجه نماز شود هر گاه يقين در حدث داشته باشد و شك در وضو يقين در وضو ندارد پس متوجه نماز نمىتواند شد . و همچنين در يقين در هر دو و شك در لاحق يقين در وضو ندارد پس

498

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 1  صفحه : 498
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست