نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 1 صفحه : 47
ابو حنيفه را گرفته در حبس كرد و او در زندان كشتند ، و همين معنى باعث اعتبار او شد بنا بر اين ائمه معصومين صلوات الله عليهم از عامه تقيه مىنمودند غالبا و ليكن اصحاب ايشان از حد و حصر متجاوز بودند ، و مذهب ايشان را مىدانستند و تقيه را نيز مىدانستند تا آن كه زمان ظهور ايشان منقضى شد و غيبت كبرى حضرت صاحب الأمر ( ع ) واقع شد ديگر كسى نداشتند . كه رجوع به او كنند ، و اخبارى كه از حضرت شنيده بودند ، و در كتب ايشان بود رجوع بانها نمودند ، و به اخبار متواتره عمل مىنمودند و شواذ را طرح مىنمودند تا آن كه بواسطه غلبهء سلاطين جور و سوختن كتب ايشان و به آب ريختن آنها بسيارى از آنها از دست رفت و كتبى كه در ميان ايشان ماند اكثر اخبار آنها از حد تواتر ساقط شد و مذاهب عامه نيز بسيار شد و اين تميز نيز از دست رفت كه بدانند كدام خبر از روى تقيه است و كدام موافق حق ، و ديگر امورى كه ذكر آن لايق نيست ، اختلافات در ميان شيعه به همرسيد ، و هر يك بموجب يافت خود از قرآن و حديث عمل مىنمودند ، و مقلَّدان متابعت ايشان مىكردند . تا آن كه سى سال تقريبا قبل از اين فاضل متبحر مولانا محمد امين استرابادى رحمة الله عليه مشغول مقابله و مطالعه اخبار ائمه معصومين شد و مذمت آراء ، و مقاييس را مطالعه نمود و طريقه اصحاب حضرات ائمه معصومين را دانست فوايد مدينه را نوشته به اين بلاد فرستاد اكثر اهل نجف و عتبات عاليات طريقهء او را مستحسن دانستند و رجوع به اخبار نمودند و الحق اكثر آن چه مولانا محمد امين گفته است حقست ، مجملا طريق اين ضعيف وسطى است ما بين افراط و تفريط ، و آن طريق را در روضة المتقين مبرهن ساختهام بتدريج و إن شاء الله در اين شرح نيز مجملا ياد خواهم نمود ، و مجملش آنست كه از عالمى كه عارف شده باشد به طريقه مرضيه اهل بيت سلام الله عليهم به كثرت مزاولت اخبار ايشان و جمع بين الاخبار ايشان تواند نمود ، و عادل باشد
47
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 1 صفحه : 47