نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 1 صفحه : 425
سبحانه و تعالى به آن ابتدا فرموده است . ( و روى فى حديث آخر في من بدأ به غسل يساره قبل يمينه انّه يعيد على يمينه ثمّ يعيد على يساره ) و روايت واقع شده است در كسى كه ابتدا كند به شستن دست چپ پيش از دست راست كه اعاده مىكند شستن دست راست را پس اعاده مىكند شستن دست چپ را و دلالت مىكند بر اين مضمون حديث صحيح منصور بن حازم ، و حديث حسن كالصحيح حلبى ، و حديث موثق كالصحيح ابو بصير از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه . ( وقد روى انّه يعيد على يساره ) و در روايتى واقع شده است كه دست چپ را اعاده مىكند . ظاهرا مراد صدوق حديث صحيح على بن جعفر باشد كه گفت سؤال كردم از برادرم حضرت امام موسى كاظم صلوات الله عليه كه هر گاه شخصى وضو سازد و فراموش كند دست چپ را حضرت فرمودند كه همين دست چپ را مىشويد و پيشتر را نمىشوند و ليكن بسيار مستبعد است كه مراد صدوق اين باشد . و حديثى بر اين مضمون نديدهام و بر تقديرى كه باشد حمل مىكنم احاديث سابق را بر آن كه دست چپ را شسته و دست راست را نشسته باشد بر مىگردد و دست راست را مىشويد و بعد از آن دست چپ را مىشويد . و حديث ديگر را حمل مىكنيم بر آن كه دست راست را بعد از دست چپ شسته باشد ديگر احتياج نيست كه دست راست را بشويد چون به موقع خود واقع است و دست چپ را مرتبه ديگر مىشويد و در اين صورت اعاده دست راست مجاز مشاكله است بواسطه اعاده دست چپ با آن كه در قرآن مجيد و احاديث بسيار اطلاق كرده اعاده را بر فعل اول . و مؤيد اين جمع است حديث حسن كالصحيح حلبى از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه كه فرمودند كه هر گاه شخصى فراموش كند كه
425
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 1 صفحه : 425