responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 1  صفحه : 423


مسح پا را پيش از مسح سر كشيده باشى پس مسح سر بكش ديگر مسح پا ، ابتدا كن به آن چه حق سبحانه و تعالى به آن ابتدا فرموده است .
و مؤيد اين حديث است حديث صحيح از حضرت امام جعفر صادق ، يا حضرت امام محمد باقر صلوات الله عليهما كه از آن حضرت پرسيدند ، از شخصى كه ابتدا كند بدست پيش از رو يا ابتدا كند به مسح پاها پيش از شستن دستها حضرت فرمودند كه ابتدا كند به آن چه حق سبحانه و تعالى به آن ابتدا كرده است و اعاده كند ما بعد آن را به آن كه هر چه شسته باشد بار ديگر بشويد تا به آخر .
بدان كه در اين حديث امر به متابعت شده و ظاهرش آنست كه مراد ترتيب باشد و ما بعد آن تفسير آن باشد . و مؤيد اين معنى است آن كه در حديث كالصحيح وارد شده است از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه كه از آن حضرت سؤال كردند از شخصى كه فراموش كند دست و رو را حضرت فرمودند كه اعاده كند وضو را زيرا كه اعضاى وضو همه تابع يكديگرند يعنى به ترتيب است .
و بعضى از علما حمل كرده‌اند امثال اين عبارت را بر موالات بمعنى متابعت يعنى مىبايد كه اعضاى وضو بىفاصله شسته شود كه اگر با فاصله شسته شود نامشروع كرده است و مستحق عقوبت الهى شده است امام در بطلان وضو خلاف كرده‌اند بعضى باطل مىدانند ، و اكثر برآنند كه اگر اين مقدار فاصله شود كه اعضاى سابق خشك شود باطل مىشود و الا فلا . و يك قول ديگر آنست كه در حال اختيار متابعت واجبست ، و در حال اضطرار مراعات خشك شدن اعضا مىكند ، و اظهر آنست كه واجب بودن متابعت دليل ندارد و ليكن احوط آنست كه فاصله عرفى نشود و اندك فاصله ضرر ندارد .
ديگر از اين حديث ظاهر مىشود ترتيب رو بر دستها اما ترتيب دست راست بر دست چپ ظاهر نمىشود و از احاديث آينده ظاهر مىشود ، و ليكن

423

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 1  صفحه : 423
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست