نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 1 صفحه : 397
بكن كه پوشيده باشد به بهترين سترها . و در اكثر دعاها هر دو مطلوبست و چون عورت ظاهر و باطن سبب دخول جهنم مىشوند در غالب اوقات طلب كرد كه خداوندا بدن مرا بر آتش دوزخ حرام گردان به آن كه هر چه كردهام ببخشى و هر چه نكردهام نگذارى كه بكنم . ( قال ثمّ تمضمض فقال اللَّهمّ لقّنّي حجّتى يوم ألقاك و اطلق لساني بذكراك ) حضرت فرمودند كه بعد از آن مضمضه كردند و مضمضه آنست كه آبى به دهان كنند و بگردانند اگر فرو برند آن را مضمضه بفعل آمده است ، و ليكن مشهور ميان علما آن است كه سنت است ريختن آن آب ، و آن چه بحسب عرف فهميده مىشود آنست كه ريختن آب جزو حقيقت مضمضه است ، و دغدغه در آن نيست كه ريختن بهتر است و بهتر آنست كه آن را در جميع اطراف دهان بگرداند . و مشهور آنست كه سه مرتبه مضمضه و سه مرتبه استنشاق سنت است و احاديث از عدد خالى است ، و ظاهرا سنت يك مرتبه حاصل شود و سه مرتبه بد نباشد و بهتر آنست كه اول مضمضه را واقع سازد بعد از آن استنشاق را چنان كه حضرت امير المؤمنين صلوات الله عليه واقع ساختند به ترتيب و خلافست كه مضمضه و استنشاق جزو وضواند يا سنتىاند بر سر خود و قبل از وضو سنت است كه آنها را به جا آورند مثل مسواك . ظاهر روايات صحيحه عدم جزويتست پس احوط آنست كه نيت وضو را مقارن اين هر دو واقع نسازد ، و اگر بسازد اعاده نيت بكند نزد شستن رو ، و بعد از مضمضه اين دعا خواندند كه خداوندا حجة مرا تلقين من كن در هر جا كه از من سؤال كنند در قبر و محشر ، و از جمله تلقين حجت است آن كه در قيامت حق سبحانه و تعالى خواهد فرمود * ( يا أَيُّهَا الإِنْسانُ ما غَرَّكَ بِرَبِّكَ
397
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 1 صفحه : 397