responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 1  صفحه : 321


اين فضلات را از من دور گردانيد و گوارا ساخت در من و جزو بدن من گردانيد خوردنى و آشاميدنى مرا و مرا از بلاها عافيت كرامت نمود . و دعاهاى ديگر گذشت ، و ظاهرا صدوق اين دعا را از جهت فارغ شدن ذكر كرده است ، و دعاهاى گذشته از جهت بيرون آمدن پس مكرر نباشد اگر چه معانى همه قريب به يك ديگرند و يكى از اينها كافى است و جمع اولى است .
< صفحة فارغة > [ استنجاى غايط آنست كه سه سنگ پاك بمالند ] < / صفحة فارغة > ( والاستنجاء بثلاثة احجار ، ثمّ بالماء فان اقتصر على الماء اجزأه ) يعنى فرد كامل استنجاى غايط آنست كه سه سنگ پاك بمالند ، بعد از آن به آب بشويند پس اگر اكتفا به آب كنند كافيست ، دغدغهء در اين نيست كه جمع كردن ميان سه سنگ ماليدن و بعد از آن به آب شستن آن مقدار كه عين و أثر غايط زايل شود اكملست ، و اگر اكتفا به آب كند و سنگ نمالد نيز بهتر است از اكتفا به سنگ كردن و بر اين مضمون احاديث صحيحه وارد شده است ، و اجماع علما است و اكتفاى به سنگ خواهد آمد .
< صفحة فارغة > [ جايز نيست استنجا به سرگين و استخوان كردن ] < / صفحة فارغة > ( ولا يجوز الاستنجاء بالرّوث و العظم لأنّ وفد الجانّ جاؤا إلى رسول الله صلَّى الله عليه و آله فقالوا يا رسول الله متّعنا فاعطاهم الرّوث و العظم فلذلك لا ينبغى ان يستنجى بهما ) و جايز نيست استنجا به سرگين و استخوان كردن زيرا كه جمعى از جنيان به رسالت از جانب جنيان به خدمت حضرت سيد المرسلين آمدند و گفتند كه يا رسول الله ما را بهرهء بده يعنى از جهت خوردن ما چيزى مقرر ساز كه بنى آدم آن را نجس نكنند و ما از آن بهره مند توانيم شد . پس حضرت صلى الله عليه و آله سرگين حيوانات و استخوان را مقرر فرمودند ، بنا بر اين است كه سزاوار نيست كه استنجا به اين هر دو بكنند ، از عبارت لا يجوز صدوق حرمت ظاهر مىشود ، و از لا ينبغى كراهت .
و در حديث معتبرى كه باصطلاح متأخرين ضعيف است اما عمل به آن

321

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 1  صفحه : 321
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست