نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 1 صفحه : 301
شايد از اين حيثيت بد باشد كه سبب گناه ديگران مىشود چون اكثر مردمان آن تقوى ندارند كه خود را در امثال اينجاها ضبط نمايند . و اين حديث را كلينى و شيخ بسند صحيح از آن حضرت صلوات الله عليه و آله روايت كردهاند و به جاى لفظ يتقون تتقى ذكر كردهاند و معنى يكيست . و فى خبر آخر لعن الله المتغوّط فى ظلّ النّزال و المانع الماء المنتاب و السّاد الطَّريق المسلوك و در حديث ديگر وارد شده است كه شيخان او را بسند قوى كالصحيح روايت كردهاند از حضرت سيد المرسلين صلى الله عليه و آله كه حق سبحانه و تعالى لعن كرده است كسى را كه غايط كند در سايه كه قافله در آنجا منزل مىكنند خواه كاروانسرا باشد يا زير درخت باشد و دويم كسى را كه منع نمايد مردم را از آب مباحى كه در چاهها و چشمه ها مردمان به نوبت بر آن وارد مىشوند يا اين كه ملك جماعتى باشد و هر روز يا هر شب نوبت شخصى باشد صاحب نوبت را منع كردن حرامست و كسى كه راه شارع مردمان را سد كند به آن كه ديوارى بكشد كه تردد نتوانند كرد يا راه زنى كند يا راه دارى بگيرد كه سبب آن شود كه كسى از آن راه نرود و در كافى و در تهذيب به اين عبارت است كه اين سه طايفه ملعونند و محتمل است كه مراد اين باشد كه مردمان لعن ايشان مىكنند نه خداى تعالى و فى خبر آخر من سدّ طريقا بتر الله عمره و در حديث ديگر وارد شده است كه هر كه راهى را ببندد و حق سبحانه و تعالى عمر او را قطع كند و كوتاه گرداند و چون در آن خبر سد طريق بود به اين تقريب اين حديث را ذكر كرده و سئل الحسن بن علىّ صلوات الله عليهما ما حدّ الغائط قال لا تستقبل القبلة و لا تستدبرها و لا تستقبل الرّيح و لا تستدبرها و سؤال كرده شد از آن حضرت صلوات الله عليه كه آداب ادب خانه
301
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 1 صفحه : 301