responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 1  صفحه : 257


در كار مىبود مىگفتند .
ديگر آن كه اول آب به مخرج رسد كه اگر اول دست برسد پاك نيست زيرا كه اب غساله دست منضم خواهد بود و اين نيز بىوجه است زيرا كه على اى حال دست نجس مىشود و تقييد نص است بىدليل .
ديگر آن كه نجاستى ديگر نباشد در مخرج مثل بواسير و اين قيد در قيد اول داخل است .
ديگر آن كه استنجا از غايط غير متعدى معفو است زيرا كه متعدى ازاله نجاست جائى ديگر است و اين صورتى دارد در صورتى كه بسيار تعدى كرده باشد كه بر آنها رسيده باشد مثلا ، و اگر غير متعدى آنست كه اصلا مخرج آلوده نشده باشد مثل ترياكيان در اين صورت معلوم نيست نجاست آن تا محتاج به ازاله باشد و الله تعالى يعلم و احتياط بد نيست در همه .
( وكذلك فى الاغتسال من الجنابة ) يعنى در غسل جنابت همچنين است يعنى آب غساله غسل نجس نيست به اجماع پس اگر به جامه كسى بريزد پاك است يا اگر ترشحى بكند و قطرهء چند در آن آبى بريزد كه از آن غسل مىكند باكى نيست و اين را صدوق خواهد گفت و به اين نحوى كه ذكر كرده است ظاهرش آنست كه حديثى كه ديده باشد و اگر چه ممكنست كه از اين احاديث سابقه و لاحقه استنباط كرده باشد .
< صفحة فارغة > [ اگر حيوان مردهء در آب روان باشد ] < / صفحة فارغة > ( وان وقعت ميتة فى ماء جار فلا بأس من [ با خ ] الوضوء من الجانب الَّذى ليس فيه الميتة ) و اگر حيوان مردهء در آب روان باشد پس باكى نيست وضو ساختن از جانبى كه در آن جانب مرده نباشد چون آب جارى به ملاقات نجاست نجس نمىشود پس اگر جانبى كه ميته در آن جانب باشد متغير شده باشد چنان كه غالب تغيّر است از آن جانب وضو نمىتوان ساخت لزوما و اگر متغير نباشد اجتناب بر سبيل كراهت است و على اى حال در آن جانبى كه

257

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 1  صفحه : 257
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست