responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 1  صفحه : 251


جعفر صادق صلوات الله عليه وارد شده است كه سؤر سگ را نمىتوان خورد مگر آن كه حوض بزرگى باشد كه از آنجا آب بردارند و غير اينها از اخبار .
< صفحة فارغة > [ جايز نيست وضو ساختن به شير ] < / صفحة فارغة > ( ولا يجوز التوضّؤ باللَّبن لأنّ الوضوء انّما هو بالماء او الصّعيد ) و جايز نيست وضو ساختن بشير زيرا كه وضو يعنى طهارت نيست مگر به آب يا خاك و بر اين مضمون احاديث معتبره وارد شده است و از اين حديث استدلالى نيز ظاهر مىشود كه گوييا حضرت مىفرمايد كه آن چه حق سبحانه و تعالى آن را مطهر گردانيده است در قرآن دو چيز است و آن آيات آبست كه گذشت و در آيه تيمّم فرموده است كه * ( فَتَيَمَّمُوا صَعِيداً طَيِّباً ) * و حق سبحانه و تعالى غير اين دو چيز را نفرموده است پس نتوان طهارت از غير اين دو چيز كردن چون طهارت حكمى است شرعى و يا اعم بگيريم از آن كه حق سبحانه و تعالى و رسولش نفرموده‌اند از غير اين دو چيز و غرض حضرت رد است بر عامه كه تجويز كرده‌اند اكثر ايشان طهارت باب مضاف را .
و ديگر در احاديث صحيحه نيز وارد شده است كه خاك احد الطهورين است به همين معنى كه حق سبحانه و تعالى و رسولش صلى الله عليه و آله دو طهور قرار داده‌اند و آن آبست و خاك پس همين احاديث دليلست بر آن كه از گلاب وضو و غسل نتوان كرد و ليكن چون صدوق عمل به اين حديث كرده است تخصيص اين اخبار مىدهد به آن خبر و حق آنست كه آن خبر را حمل بر تقيه كردن بهتر است چنان كه گذشت .
< صفحة فارغة > [ وضو ساختن از نبيذ ] < / صفحة فارغة > ( ولا باس بالتّوضّؤ بالنّبيذ لأنّ النّبيّ صلى الله عليه و آله و سلم قد توضّأ به و كان ذلك ماء قد نبذت فيه تميرات و كان صافيا فوقها فتوضّأ به فاذا غيّر التّمر لون الماء لم يجز الوضوء به و النّبيذ الَّذى يتوضّأ به و احلّ شربه هو الَّذى ينبذ بالغداة و يشرب بالعشيّ او ينبذ بالعشيّ و يشرب بالغداة ) باكى نيست وضو ساختن از نبيذ زيرا كه حضرت رسول صلى الله عليه

251

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 1  صفحه : 251
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست