نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 1 صفحه : 235
شيطان است . و همين احاديثى كه مذكور شد و مىشود در اين باب كافيست از براى رفع وسواس . < صفحة فارغة > [ اگر مسلمانى در حمام با ذمى مجتمع شوند اول مسلمان غسل بكند ] < / صفحة فارغة > ( فان اجتمع مسلم مع ذمّى فى الحمّام اغتسل المسلم من الحوض قبل الذّمىّ ) پس اگر مسلمانى در حمام با ذمى مجتمع شوند اول مسلمان غسل بكند ، ديگر ذمى بواسطه شرف مسلمان و از جهت آن كه حوض را نجس نكند چون حوضهاى ايشان غالبا كم از كر بوده است ، چنان كه در بلاد عامه غالب اين است كه حوض صغير دارند ، و پيچى دارد كه هر وقت مىخواهند آب را از خزانه داخل اين حوضها مىكنند . < صفحة فارغة > [ جايز نيست وضو و غسل كردن به غساله حمام ] < / صفحة فارغة > ( ولا يجوز التّطهير بغسالة الحمّام لأنّه يجتمع فيه غسالة اليهوديّ و المجوسىّ و النّصرانيّ و المبغض لال محمّد صلوات الله عليهم و هو اشرّهم ) و جايز نيست وضو و غسل كردن به غساله حمام ، در آن آبيست كه از غسل ايشان ريخته مىشود ، و جمع مىشود در منجلاب زيرا كه اين آبيست كه جمع مىشود از آب غسل يهودان ، و گبران ، و نصرانيان ، و دشمنان آل محمد صلوات الله عليهم ، و اينها بدتر و نجسترند از يهود و نصارى و مجوس . و بر اين مضمون چند روايت وارد شده است از ائمه هدى صلوات الله عليهم بلفظ لا تغتسل كه نهى است ، و احتمال كراهت نيز دارد ، و اگر دانيم كه كفار در آنجا غسل كردهاند اجتناب لازم است ، با آن كه چهار پنج خبرى كه بر نهى وارد شده است هيچ يك صحيح نيست باصطلاح متأخرين ، غايتش دو خبرش در كافى است ، و كلينى حكم به صحت آن كرده است . و يك خبر موثق كالصحيح را صدوق در علل الشرائع ذكر كرده است ، پس احوط اجتنابست مطلقا خواه ديده باشد غسل اينها را ، يا نديده باشد . و جمعى كثير از علما از اين جهت حمام را نجس مىدانند تا علم به طهارت آن بهم نرسد ، و در اينجا تغليب ظاهر كردهاند بر اصل ، و اكثر متأخرين حمل بر
235
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 1 صفحه : 235