responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 1  صفحه : 229

إسم الكتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) ( عدد الصفحات : 715)


خوك باكى نيست ، چون متعارف بلاد عراقى عرب ، و مدينه مشرفه اين بوده است ، و الحال نيز متعارف است . و ظاهر حديث مؤيد مذهب سيد مرتضى است كه موى سگ ، و خوك ، و كافر را نجس نمىداند . و اگر نجس باشد چاه به ملاقات نجاست نجس نمىشود ، و اين اظهر است اگر چه شيخ حمل كرده است به آن كه ريسمان به آب نرسد و ليكن بعيد است .
< صفحة فارغة > [ پوست خوكى كه او را دلو كنند و آب بكشند < / صفحة فارغة > ] ( وسئل الصّادق صلوات الله عليه عن جلد الخنزير يجعل دلوا يستقى به الماء فقال لا باس به ) . و شيخ اين روايت را بسند صحيح على الظاهر از زرارة روايت كرده است كه او از حضرت سؤال كرد از پوست خوكى كه او را دلو كنند و آب بكشند . حضرت فرمود كه باكى نيست . و اين خبر را بعضى حمل بر تقيه كرده‌اند مثل خبر سابق ، و بعضى حمل نموده‌اند كه آب بواسطه زراعت بكشند ، يا سقى حيوانات و ظاهر اين خبر نيز آنست كه چاه به ملاقات نجاست نجس نشود و الله تعالى يعلم .
( وسئل الصّادق صلوات الله عليه عن جلود الميتة يجعل فيها اللَّبن و الماء و السّمن ما ترى فيه فقال لا باس بان تجعل فيها ما شئت من ماء او لبن او سمن و تتوضّأ منه و تشرب و لكن لا تصلّ فيها ) و از آن حضرت صلوات الله عليه سؤال كردند از پوستهاى حيوان مرده كه در آنجا شير و آب و روغن مىكنند شما چه اعتقاد داريد ؟ حضرت فرمودند كه باكى نيست كه هر چه خواهيد در آنجا بكنيد از آب و شير ، و روغن و از آن آب وضو بسازيد ، و بخوريد ، و ليكن در آن پوست نماز مكنيد . اين خبر را نديده‌ام در كتابى به غير از اين كتاب ، و ظاهرا چون اين خبر بنا بر تقيه وارد شده است به قرينه آن كه از راى حضرت سؤال كرده ، و سنيان اين نحو گفتگو با حضرات مىكرده‌اند ، علما در كتب خود نياورده‌اند .
و احاديث بسيار وارد شده است كه دلالت بر نجاست ميته حيوان

229

نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول )    جلد : 1  صفحه : 229
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست