نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 1 صفحه : 213
است چون در هر دو حديث امر به ريختن شده است ، و مع هذا صادق است كه آب پاك دارد و چون يقينا يكى از اين دو ظرف پاك است و حق سبحانه و تعالى فرموده است : كه اگر آب نيابيد تيمم كنيد . و اكثر بر عدم وجوبند ، و حمل نمودهاند امر به ريختن را بر مجاز يعنى به سبب اشتباه طاهر به نجس ، طاهر حكم نجس دارد مجملا دغدغه نيست در اين كه اگر خوف تشنگى نداشته باشد ريختن و تيمم كردن بهتر است ، اما اگر خوف عطش خود ، يا توابع خود داشته باشد ريختن حرامست . ( ولو انّ ميزابين سالا ميزاب بول و ميزاب ماء فاختلطا ثمّ اصاب ثوبك منه لم يكن به باس ) و اگر آن كه دو ناودان روان شود يك ناودان بول ، و يك ناودان آب و به يك ديگر مخلوط شوند و از اين آب مخلوط به جامهء تو رسد باكى نيست . اين عبارت را شيخان بعنوان قوى از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه روايت كردهاند و علما حمل نمودهاند حديث را بر آن كه در وقت آمدن باران به يك ديگر مخلوط شوند ، و آب باران متغير نشود از بول ، چنان كه غالب اين مىباشد كه ناودان از باران روان مىشود و آب باران اضعاف بول مىباشد . و مؤيد اين حمل آن كه شيخان بعنوان حسن كالصحيح از آن حضرت روايت نمودهاند كه هر گاه دو ناودان روان شود و يكى از بول ، و يكى از آب باران و به يك ديگر مخلوط شوند ، و به جامهء شخصى رسد به او ضرر ندارد يعنى نجس نمىشود . ( و سال هشام بن سالم ابا عبد الله صلوات الله عليه عن السّطح يبال عليه فتصيبه السّماء فيكف فيصيب الثّوب فقال لا باس به ما اصابه من الماء اكثر منه ) و سؤال كرد هشام پسر سالم از حضرت امام جعفر صادق صلوات الله عليه كه هر گاه پشت بامى را بر آن بول كنند هميشه ، و باران بيايد و از آنجا قطره قطره به زير آيد و به جامه ما رسد چونست ؟ حضرت
213
نام کتاب : لوامع صاحبقرانى ( شرح الفقيه ) ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي المجلسي ( الأول ) جلد : 1 صفحه : 213