آيات و أخبار قهرا ( 1 ) ثابت شده . پس تخصيص مجموع اينها دليلى مىخواهد كه أقوى از اينها باشد و مجرّد إسقاط ( 2 ) در ضمن اين عقدى كه منشاش أخبار اخوّت انداختن جناب پيغمبر صلَّى الله عليه و آله در ميان أصحاب است و آنها خالى از اين اسقاطند بلكه در نهايت ظهور هستند در تأكيد مراعات حقوق اخوّت . پس از اين جهت مشروعيّت اين صيغه معلوم نيست . بلى اگر بگوئيم كه صيغه اخوّت عقد لازم است و شرط در ضمن عقد لازم ، واجب الوفاء است ( 3 ) و يا اين كه عهد را متعلق به إسقاط نيز نمايند ( 4 ) ، وجهى از براى مشروعيّت مىشود ، و لكن دليلى بر لزوم اين عقد نيست و عهد نيز ( 5 ) متعلق بر مرجوح