responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رسائل فقهى ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي جعفري    جلد : 1  صفحه : 223


مشتركات اين دو نظام حقوقى مستلزم اخلال بر مسايل اخلاقى جامعه و ساير نتايج فاسده باشد ، براى حفظ موازين اخلاقى و منتفى ساختن فساد محدود مىگردند .
< فهرس الموضوعات > تفاوتهاى دو نظام حقوق بشر از ديدگاه اسلام و غرب < / فهرس الموضوعات > تفاوتهاى دو نظام حقوق بشر از ديدگاه اسلام و غرب 1 - اگر وجود كسى در جمعيتى كه براى مصالح جامعه تشكيل شده است مورد نياز باشد براى چنين شخصى ورود در آن جمعيت واجب مىشود ، بىاعتنايى به اين تكليف ، بىاعتنايى به تكليف واجب است كه از ديدگاه فقه اسلامى محكوم مىباشد .
2 - در بارهء مشروط ساختن عمل به حقوق و آزادىهاى مشترك در دو نظام حقوقى به مراعات نظم عمومى و رفاه همگانى در جامعه ، هر دو نظام حقوقى كاملا با يكديگر اشتراك نظر دارند ، ولى اين تفاوت وجود دارد كه شرايط يك جامعهء دموكراتيك از ديدگاه غرب و حقوق و آزادىهاى آن است و به طور مختصر بايد گفت : آن چه كه در غرب آزادى شمرده مىشود به گونه اى نيست كه از همهء جهات با احكام و حقوق و آزادىهاى اسلامى سازگار باشد . امروزه حقوقهاى متداول در مغرب زمين نه چندان اهميّتى به مذهب و نه چندان اهميّتى به مسايل اخلاقى مىدهند و اين حقيقتى است كه اكثر صاحب نظران غرب به آن اعتراف دارند ، در صورتى كه شكوفايى اخلاق انسانى والا از مهمترين اهداف دين اسلام به شمار مىرود كه در منابع معتبر اسلامى بر آن سخت تأكيد شده است .
3 - در مادهء دوم اعلاميهء حقوق بشر از ديدگاه غرب تعميم از حيث نژاد ، رنگ ، جنس ، زبان ، مليت و وضع اجتماعى براى بهره بردارى از همهء حقوق و آزادىهاى مقرّره در اعلاميه مورد اشاره قرار گرفته است كه هر دو نظام حقوقى در بارهء آن اتفاق نظر دارند . ولى در بارهء عقايد مذهبى ، همان گونه كه در تحقيق مادهء ششم اعلاميهء حقوق بشر از ديدگاه اسلام آمده و موضوع ولادت نامشروع كه در تحقيق مادهء يازدهم مورد بررسى قرار گرفته است ، در دو نظام حقوقى اختلاف نظر به چشم مىخورد .
< فهرس الموضوعات > حقوق بشر از ديدگاه اسلام مادهء سىام < / فهرس الموضوعات > حقوق بشر از ديدگاه اسلام مادهء سىام الف - همهء حقوق و آزادىهاى مقرّر در اين اعلاميه مشروط به موافقت با احكام

223

نام کتاب : رسائل فقهى ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي جعفري    جلد : 1  صفحه : 223
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست