responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رسائل فقهى ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي جعفري    جلد : 1  صفحه : 220


< فهرس الموضوعات > مادهء بيستم < / فهرس الموضوعات > مادهء بيستم 1 - هر كس حق دارد آزادانه مجامع و جمعيتهاى مسالمت آميز تشكيل دهد .
2 - هيچ كس را نمىتوان مجبور به شركت در اجتماعى كرد .
< فهرس الموضوعات > مادهء بيست و هشتم < / فهرس الموضوعات > مادهء بيست و هشتم هر كس حق دارد برقرارى نظمى را بخواهد كه از لحاظ اجتماعى و بين المللى حقوق و آزادىهايى را كه در اين اعلاميه ذكر گرديده است تأمين كند و آنها را به مورد عمل بگذارد .
< فهرس الموضوعات > مادهء بيست و نهم < / فهرس الموضوعات > مادهء بيست و نهم 1 - هر كس در مقابل آن جامعه اى وظيفه دارد كه رشد آزاد و كامل شخصيت او را ميسّر سازد .
2 - هر كس در اجراى حقوق و استفاده از آزادىهاى خود فقط تابع محدوديتهايى است كه به وسيلهء قانون منحصرا به منظور تأمين شناسايى و مراعات حقوق و آزادىهاى ديگران و براى رعايت مقتضيات صحيح اخلاقى و نظم عمومى و رفاه همگانى در شرايط يك جامعهء دموكراتيك وضع گرديده است .
< فهرس الموضوعات > مشتركات < / فهرس الموضوعات > مشتركات :
1 - هر دو نظام حقوقى در اين مادهء حياتى كه تساوى همهء انسانها را در مقابل قوانين گوشزد مىكند ، اتفاق نظر دارند . هم چنين همهء افراد و گروه‌ها و سازمانها از حق تساوى برخوردارند . مىتوان گفت : اين ماده به صورت يك اصل قضايى مسلم ، از آن موقع كه مردم جوامع حرمت و عظمت قانون را در ارتباط با يكديگر در شئون حياتى ذكر كرده‌اند ، با كمال قاطعيت مطرح است . ولى متأسفانه هنوز يك اصل تباه كننده از طرف اقوياى از انسان و خدا بىخبر مورد تبعيت آنان بوده و تأكيد دارند كه همهء قوانين بشرى حتى محكمترين آنها ، از مقاومت « تار عنكبوتى » تجاوز نكند تا آنان بتوانند همواره بر مبناى تمايلات شخصى و خود محورانهء خويشتن كه ناشى از « من هدف و ديگران وسيله » است ، عمل كنند ! ! 2 - هر دو نظام حقوقى حق رجوع به دادرسى را براى همه تضمين شده مىدانند .

220

نام کتاب : رسائل فقهى ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي جعفري    جلد : 1  صفحه : 220
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست