responsiveMenu
فرمت PDF شناسنامه فهرست
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
نام کتاب : رسائل فقهى ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي جعفري    جلد : 1  صفحه : 205


< فهرس الموضوعات > ماده بيست و پنجم < / فهرس الموضوعات > ماده بيست و پنجم 1 - هر كس حق دارد كه سطح زندگى او سلامتى و رفاه خود و خانواده اش را از حيث خوراك و مسكن و مراقبتهاى طبى و خدمات لازم اجتماعى تأمين كند ، و هم چنين حق دارد كه در مواقع بىكارى ، بيمارى ، نقص اعضاء ، بيوه گى ، پيرى يا در تمام موارد ديگر كه به علل خارج از اراده انسان وسايل امرار معاش از دست رفته باشد از شرايط آبرومندانهء زندگى برخوردار باشد .
< فهرس الموضوعات > مشتركات < / فهرس الموضوعات > مشتركات :
1 - هر انسانى كه توانايى كار كردن دارد حق كار دارد . در مقابل اين حق ، دولت و جامعه مكلَّفند كه تا سر حد امكان اجراى اين حق را تضمين كنند .
2 - هر انسانى حق آزادى انتخاب كارى را كه شايستهء اوست دارد .
3 - كارگر حق امنيت و سلامت و همهء وسايل رفاه زندگى فردى و اجتماعى را دارا است . از ديدگاه حقوق اسلام اين حق مشروط به امرى است كه در تفاوتهاى دو نظام حقوقى تذكر داده خواهد شد .
4 - هيچ كارگرى را نمىتوان به كارى بيش از توانايى او واداشت . اشتراك دو نظام حقوقى در اين موضوع با صراحت از طرف حقوق بشر از ديدگاه غرب مطرح نشده است . بلكه اين حق لازمهء حقوقى است كه حقوق غرب براى كارگر مطرح نموده است و ما آن را در مبحث تفاوتها مورد توجه قرار خواهيم داد .
5 - جايز نيست هيچ كارگرى را به كارى اكراه كرد و نمىتوان او را تحت سلطه قرار داد و هم چنين نمىتوان كمترين ضررى بر او وارد ساخت .
6 - در حقوق كار هيچ تفاوتى ميان زن و مرد و رنگ و نژاد و تابعيت ( محل اقامت ) و ديگر اعتبارات وجود ندارد . اين عدم تبعيض در حقوق بشر از ديدگاه غرب با عبارت كلى گفته شده است بدين ترتيب : « همه حق دارند كه بدون هيچ تبعيض در مقابل كار مساوى اجرت مساوى دريافت دارند » . ولى همان گونه كه در مبحث تفاوتها خواهيم ديد اين عبارت با اين كه كلى است ، تنها در مورد تساوى اجرت است نه در بارهء حقوق ديگر .
7 - همه كارگران حق دارند در مقابل كار مساوى دست مزد مساوى دريافت دارند .

205

نام کتاب : رسائل فقهى ( فارسي ) نویسنده : محمد تقي جعفري    جلد : 1  صفحه : 205
   ««صفحه‌اول    «صفحه‌قبلی
   جلد :
صفحه‌بعدی»    صفحه‌آخر»»   
   ««اول    «قبلی
   جلد :
بعدی»    آخر»»   
فرمت PDF شناسنامه فهرست